Bakom Mr Green står Fredrik Sidfalk och Henrik Bergquist, två av grundarna till spelsajten Betsson, tillsammans med Mikael Pawlo, före detta PR-konsult, som nu är vd på Mr Green.

Det som skiljer Mr Green från konkurrenter som till exempel Betsson och Unibet är enligt Mikael Pawlo design och gränssnitt. Ett område som konkurrenterna inte alltid prioriterar.

Mikael Pawlo – Det går bra för de företag som finns. Det finns ingen anledning för dem att ta ett nytt grepp. Vi tror att det finns ett intresse att göra en designmässigt bättre upplevelse. Vi såg Iphone och tänkte ”så där ska man göra”, säger Mikael Pawlo.

Enligt Mikael Pawlo är målsättningen att Mr Green ska vara en säker sajt att spela på. Det ska inte gå att spela bort hur mycket som helst. Genom spelbegränsning i form av låsta riskperioder ska användarna hindras från att låta insatserna skena iväg. Under en riskperiod kan inte spelaren själv höja maxgränsen för hur mycket pengar han eller hon spenderar.

– Vi tar det ansvar som vi kan ta och tycker att Svenska Spel gjort ett bra jobb när det gäller att satsa på spelbegränsning. De är världsledande, säger Mikael Pawlo.

Varför heter sajten Mr Green?

– Grönt kan stå för mycket. Det kan vara symbolfärgen för en bank, pengar, den gröna filten på spelbordet eller för en gentlemannastil. Vi vill att spelet går schysst till, säger Mikael Pawlo.

Tidigare i år lanserades en mystisk blogg med den hemlige Mr Green som avsändare. Det var startskottet för marknadsföringen av den nya sajten. Till en början fick bloggen en del negativa reaktioner från bloggvärlden. När Mikael Pawlo kom in i bolaget upprättades en bloggpolicy och riktlinjer för bolagets bloggnärvaro togs fram.

Varför var avsändaren hemlig till en början?
– Casinon omgärdas av mystik och glamour. Vi ville skapa samma känsla, men vi träffade lite fel när vi använde karaktären Mr Green som bloggare. Vi har lärt oss otroligt mycket, både på gott och ont. Vi har fått både positiva och negativa reaktioner.

– En sidoeffekt av företagsbloggandet är att vi även kommunicerar med medarbetare, partners och blivande medarbetare via bloggen. Det blir ett sätt att hålla ihop utvecklingen och kunskapsdelningen.

En av orsakerna att satsa på marknadsföring i sociala medier är enligt Mikael Pawlo de betydligt lägre kostnaderna jämfört med traditionella kanaler. De försöker även använda sig av storytelling i marknadsföringen. På Youtube går det till exempel att hitta en lång viralfilm där de tre grundarna beskriver sin relation till Mr Green – en mystisk gentleman med plommonstop som enligt ”legenden” uppenbarade sig när två av grundarna var på besök i Sandhamn utanför Stockholm.

Bolaget är i startupfasen och består förutom grundarna av tekniker, grafiker och marknadsförare. Grundartrion är finansiärer där Fredrik Sidfalk och Henrik Bergquist har den största ägardelen. Målet är att expandera utanför Sverige och etablera sig i flera Europeiska länder.