Som affiliate, eller publisher som det också kallas, har du möjlighet att få intäkter på din sajt genom att publicera annonser.
Att annonsera genom affiliatenätverk har snabbt blivit populärt bland företagen, och marknaden för affiliateföretagen blomstrar. Modellen går ut på att annonsörer lägger upp annonsprogram hos affiliateföretag som har ett nätverk av affiliates som publicerar annonser. Resultatet är prestationsbaserat där annonsören betalar affiliateföretaget för den trafik från annonsen som har lett till ett avslut i form av ett köp, medlemsregistrering, klick eller annonsvisningar.
Affiliateföretaget betalar i sin tur provision till affiliates. Beloppen varierar mellan olika produkter och tjänster.
Robert Arnesson startade prisjämförelsesajten Modezine.se förra sommaren. Då var den ett sidoprojekt. Idag är den en av affiliateföretagets Zanox största affiliates och den är stor även hos Tradedoubler. Modezine.se ingår i kategorin affärsdrivande affiliates. Hos Tradedoubler står den för 20 procent av deras cirka 10 000 affiliates, och drar in mycket mer pengar i proportion till andelen sajter jämfört med hobbysajterna som står för de andra 80 procenten.
– Jag har en teknisk bakgrund och på mitt förra jobb fick jag stor insyn i hur man jobbar med prisjämförelser och hur publisher-biten fungerar så jag kände att jag ville göra något liknande, säger Robert Arnesson.
Sajten bygger på så kallade product feeds, ett sätt för en affiliate att driva trafik till annonsörer. Det innebär att besökaren klickar på en produkt hos en affiliate som har en djuplänk som gör att besökaren hamnar direkt i annonsörens nätbutik. Då gäller också en cookietid på upp till 45 dagar, vilket innebär att när besökaren klickar på en länk finns cookien kvar i besökarens webbläsare och Robert Arnesson får betalt för avslut även om köpet inte sker just då, utan inom den aktuella tiden.
– Jag har velat hålla sajten fri från banners för jag tycker det är viktigt att hålla den snygg för att attrahera målgruppen.
Att det var just kläder som Robert Arnesson satsade på var lite av en slump.
Kläder tillhör en av de största kategorierna inom affiliatebranschen tillsammans med poker och spel, resor och smålån. Modezine.se har runt 80 000 unika besökare och över en miljon sidvisningar per månad. Sajten omsätter idag ungefär 300 000 kronor per månad och ungefär 100 000 av dem går till att köpa sponsrade länkar genom Google Adwords. Robert Arnesson köper ord som är relaterade till varumärken och plagg.
Sponsrade länkar är en relativt dyr affär, särskilt som det tar ett tag innan det visar resultat. Och det stoppar många hobby-affiliates från att börja köpa. Det gäller också att vara uppmärksam på restriktioner från annonsörerna för att köpa sökord.
– Jag la varenda krona jag hade i början och byggde upp sajten successivt. Jag fick börja i liten skala och det tog ungefär 4–5 månader att komma upp till en omsättning i 100 000-tal, säger Robert Arnesson.
Han jobbade länge ensam med sajten, men idag samarbetar han med andra och en del av utvecklingen görs av ett företag i Indien. Framöver ska han satsa mer på att utöka innehållet på sajten genom den nystartade bloggen och forumet, och i sommar lanseras Modezine.se utanför Norden i Spanien, Frankrike, Tyskland och Storbritannien.
Hans råd till andra som vill bli affiliate är att nischa in sig på ett område, även om man bara har en hobbyblogg.
Robert Arnesson använder sig av en mix av sponsrade länkar och sökmotoroptimering. Det senare är starkt kopplat till affiliatemarknadsföring och innebär att anpassa innehållet på sajten till sökmotorer genom att använda ord som många söker på.
SEO-konsulten Johan Wolf är också affiliate och har lagt upp en sajt som ett experiment i hur man kan ranka högt i sökmotorer som Google.
– Sökmotoroptimering handlar till viss del om att optimera den egna webbplatsen. Men för att toppa sökresultaten gäller det att bygga relevanta länkar till webbplatsen. Mitt största fokus ligger på länkbygge och jag gör kontinuerligt småändringar på webbplatsen för att se vad som fungerar och inte, säger Johan Wolf.
Han har startat sajten Akutfinans.se som är inriktad på sms-lån, en populär affiliate-nisch. Johan Wolf tycker att det finns en del problem inom affiliatemarknadsföring för publishers. Bland flera att de inte får betalt förrän annonsören betalar affiliateföretaget vilket kan ta lång tid, ibland upp till två–tre månader. I värsta fall får inte affiliates betalt alls.
– Att våga satsa flera tusen på annonsering och ha råd med räkningen innan man får betalt kan vara svårt i början, säger Johan Wolf.
Fredrik Sellgren, Sverigechef på Tradedoubler, menar att det är mycket sällan annonsplatserna inte får betalt, i regel är de bara försenade.
– Vi har som mål att alla annonsörer ska betala i förskott och affiliates kan se om de har pre-payment eller inte i vårt system, säger Fredrik Sellgren.
Maria Jonasson hör till majoriteten affiliates med sin hobbyblogg Miashopping.com och hon tycker att kontakten med affiliateföretagen funkar bra. Hennes sajt inom shopping och mode ger henne extra klirr i kassan på mellan 4 000 och 8 000 kronor per månad efter skatt. Hon använder sig av i princip alla nätverk och har runt 2 000 unika besökare på sajten per dag.
– Det har exploderat med nätbutiker som säljer kläder och skönhet, säger Maria Jonasson.
Därför har hon många annonsprogram att välja på till sin sajt. Hon startade Miashopping.com 2004, något år innan ens affiliatemodellen hade fått genomslag Sverige. Hon försöker blogga varje dag och jobbar med sajten på kvällar och helger.
– Det är ett intresse och jag tyckte inte att det fanns en samlingsportal där man kan hitta alla butiker och jag ville koppla ihop dem med märken.
Sajtens inriktning gör det också lättare att hitta relaterade annonser. För kläder och smink är det avslut genom köp som gäller. Då får affiliates betalt i PPA (pay per action), vilket också kan delas upp på PPS (pay per sale) och PPL (pay per lead).
Förutom enskilda hobbysajter som Maria Jonassons finns många affiliates som har flera sajter inriktade på olika ämnen som de sökmotoroptimerar och drar in pengar på. Det vanligaste sättet att få betalt är för avslut, men det finns också ett antal stora så kallade PPC-aktörer inom affiliatemarknadsföring. PPC står för pay per click och PPC-affiliates tjänar sina pengar genom att helt och hållet köpa sponsrade länkar och få betalt för klicken eller provision på sålda varor av företagen.
Maria Jonasson köper inte sponsrade länkar, men anpassar sin sajt till sökmotorerna. Bland annat kopplar hon ihop varumärken med butiker och det ger en del trafik. Men hon använder sig inte av product feeds, utan av bannerannonser och textlänkar där det är tydligt att de leder till sponsrade länkar. Generellt ger textlänkar i de flesta fall bättre konverteringsresultat för affiliates.
Maria Jonasson har både statiska banners och så kallade rotationsannonser som alla nätverken erbjuder, vilket innebär att den annons som har högst intjäning automatiskt visas mest. Det finns också flash-annonser som visar rörlig bild och sekvensannonsering där flera annonser visas efter varandra. Tradedoubler har nyligen lanserat Admatch, ett nytt sätt att annonsera som liknar det system Google använder sig av i Adsense: annonserna placeras anpassat till innehållet över och under annonsen.
Förutom att vara affiliate använder Maria Jonasson sig också av just Google Adsense och många sajtägare tycker att det är ett lättare sätt att tjäna pengar på och tar inte lika mycket tid.
– Det är lättare på så sätt att den hela tiden byter ut annonsmaterialet per automatik. Det är också därför Tradedoubler har tagit fram en liknande tjänst, något vi också kommer att göra på sikt, säger Emil Paulsson, produktchef för affiliatemarknadsföring för nätverket Affiliator som ingår i Getupdated.
Men han menar att affiliate ofta är en bra affär. Att visa upp ett par starka varumärken ger en bra känsla på sajten och fördelen ligger i att man själv kan välja vad man vill annonsera jämfört med Google Adsense.
– De flesta publishers använder sig av våra bannerkoder och då uppdateras materialet med automatik när det byts ut.
Dessutom har klickpriserna och avslutspriserna ökat kraftigt det senaste året.
– Ett klick som för ett par år sedan bara var värt några ören, ligger idag på ett par kronor, säger Emil Paulsson.
Nästa steg inom affiliatemarknadsföring tror han är business-to-business från att idag nästan vara helt konsumentinriktat.
– Det vi kan spå för framtiden är att trots att det blir sämre tider kommer internetannonsering och framför allt affiliatemarknadsföring att öka, för att man som annonsör kan mäta varje annonsvisning, klick och avslut i en kampanj och bara betala för resultatet, säger Emil Paulsson.
›› Lägg tid på innehållet på sajten. Det driver trafik och skapar lojala besökare.
›› Jobba med sökmotoroptimering. Det är det billigaste sättet att driva trafik till sajten.
›› Hitta annonsformat som passar din sajt. Lägg dem på synlig plats, men där de inte tar bort kvaliteten i innehållet.
›› Uppdatera annonserna på sajten regelbundet.
›› Var aktiv i forum för att öka kännedomen om din sajt.
Källa: Getupdated
________________________________________________
Olika annonsformats effektivitet, rankade av affiliateföretaget Zanox.
1. Veckans erbjudande
2. Djuplänk till produkt med bild
3. Djuplänk till produkt med textlänk
4. Djuplänk till sök efter en specifik produkt – textlänk
5. Djuplänk till produktkategori
6. Textlänk med kort text med detaljer om erbjudandet
7. Sökrutor
8. Knappar
9. Text i nyhetsbrev
10. Logo för Zanox butik
11. Banners
Källa: Zanox
(ovan visar ett tvärsnitt över alla branscher och det kan skilja en del mellan olika slags sajter)
_________________________________________________
›› Cirka 200 kronor per avslut i resebranschen
›› 150–200 kronor på telekomabbonemang
›› 2,5–8 procent på sålda varor inom retail som till exempel datorer
›› 4 procent på en såld cd-skiva