Ni skriver att ”SEO for dummies” inte är nåt för Iconvert. Vad menar ni? 
– Att vi inte levererar och rekommenderar någon enkel oetisk ”dummylösning” rörande sökmotoroptimering. Vi går in på djupet rörande allt som har SEO att göra: teknik, nyckelord, innehåll, länkstrategier, social och viral marknadsföring och så vidare.

– Vi tar ett helhetsgrepp om våra kunder, säger Simon Sundén som tillsammans med webbyrån Avantimes grundare Erik Nettelbrandt står bakom nya bolaget Iconvert.

Men så säger ju alla...? 
– Okej, att ta ett ”helhetsgrepp” är kanske lite av en klyscha. Men genom att ha spetskompetens inom både internetmarknadsföring och webbanalys kan vi gå in på djupet och direkt se vad som konverterar bra för våra kunder.

– Vi levererar inga paketlösningar utan varje kund har olika behov och vårt arbete anpassas specifikt efter detta, säger Simon Sundén.

Vad är det vanligaste misstaget SEO-konsulter gör idag?
– 
De försöker gå den enkla vägen och använder sig ganska ofta av SEO-metoder som ligger mer eller mindre i gråzonen. Detta eftersom affärsmodellen oftast är att leverera resultat snabbt. Och då missar de att ta ett riktigt helhetsgrepp.

– Ett annat stort problem är att sajtägare idag inte har kunskap om vad ens SEO-konsult levererar och gör egentligen. Mycket av den grundläggande optimeringen kan man faktiskt göra själv, men vill man ta det ett steg längre kan man anlita experter.

Så vad är de viktigaste sakerna för sajtägaren att tänka på tänka på?
– Du måste fråga dig vad du vill uppnå med din sajt och sin SEO-satsning. Ökad sökmotortrafik? Topplaceringar på vissa begrepp? Ökat antal medlemmar? Det handlar om att själv ta kontrollen och inte tro att du kan få en paketlösning utan att själv sätta dig in i jobbet.

– Och till sist: använd webbstatistik. Tydlig uppföljning av det resultat som levereras bör du själv kontrollera via ett externt och bra webbstatistiksystem. Gissa inte, vet!