När den göteborgska klädbutiken Mandel nu tar försäljningen till nätet är det inte i form av en traditionell e-handelssajt.
– Vi bygger webbshoppen som en blogg, säger Kalle Bodestig som tillsammans med sin fru Eva Bodestig utvecklar och driver Mandeldesign.se.
Webbprojektet mjukstartade för tre månader sedan, då som en vanlig blogg där tonvikten låg på att visa de plagg som kom in till den fysiska butiken. Och effekten lät inte vänta på sig.
– Vi bloggade ut vilka plagg som kom in under dagen. Det ledde till att folk ganska snabbt började mejla och efterfrågan på plaggen från kunder både i och utanför Göteborg ökade drastiskt. Jag tror vi hade 15 ordrar via mejl i förra veckan, bara som reaktioner på bloggen.
Och det var mer än väntat?
– Ja. Jag har många år i e-handelsbranschen, men jag måste säga att jag är chockad över den här responsen. Vår blogghandel kan faktiskt bli banbrytande, säger Kalle Bodestig som bland annat har en bakgrund från Ginza och Netonnet.
Nu släpper ni alltså också en webbutik i bloggformat. Varför "bloggbutik" istället för "vanlig" e-butik?
– Eftersom alla produkter presenteras kronologiskt efter hand som de kommer in så behöver du inte navigera via en traditionell meny. Det betyder ju att om du besöker bloggen med en lagom frekvens så kommer du inte att missa någonting. Vi får in 3-4 plagg varje dag och vi ska försöka ha blogginlägg för varje ny produkt. Det ska finnas ett nyhetsvärde i varje inlägg.
Mandel Design vänder sig i första hand till kvinnor 20-45 år. Varför tror ni att det här rätt sätt att nå denna målgrupp?
– Väldigt många kommer in i butiken och följer vad som kommer in. Nu kan de följa det här på bloggen. Får vi våra stamkunder att komma i oftare så är det klart att vi säljer mer! På kort sikt tror jag att bloggen kommer ha större effekt för vår fysiska butik än för webbshoppen, faktiskt.
Vad tror ni blir den största utmaningen?
– Logistiken. I och med att vi har både en fysisk butik och nu också en e-handel så blir det mycket jobb med att ha koll på lagret. Dessutom blir det mycket arbete med fotning och inlägg. Men egentligen handlar det om att ta det personliga säljet till webben.
Hur då?
– I vår fysiska butik bär personalen bara kläder som butiken säljer. Vi vet ju sedan länge att om vår personal har en speciell grå tröja på sig, så säljer den mer. På bloggen är det personalen som är modeller, fotograferade i "dagens" nyheter. Det hoppas vi får väldigt positiva effekter för försäljningen, säger Kalle Bodestig.