Önskar du att du kunde veta om du gör dina besökare besvikna? Ett sätt är att använda en webbenkät, men om du har ett verktyg för webbanalys behöver du inte skapa en enkät och vänta på att tillräckligt många svar ska trilla in. De flesta verktyg för webbanalys mäter nämligen något som kallas avvisningsfrekvens. På engelska kallas det vanligen bounce rate och står för hur stor andel av besökarna som bara tittade på en sida innan de lämnade din webbplats.

Genom att mäta avvisningsfrekvensen kan du ta reda på hur väl din webbplats tilltalar besökare. Det ger förstås inte lika nyanserade svar som en enkät, men du får en snabb bild över vilket innehåll som funkar och vad som inte funkar. Det kan också vara så att du driver in besökare med fel förväntningar.


Avvisningsfrekvensen mätt med Google Analytics.

Öka värdet genom att analysera avvisningsfrekvensen för enskilda sidor (vilket innehåll håller inte måttet?) och enskilda kampanjer (driver du in rätt besökare och får de att känna att de hamnat rätt?) Du kan till och med mäta avvisningsfrekvens för besök från individuella sökord.


En rapport i Google Analytics som visar avvisningsfrekvensen för olika sökord.

Avvisningsfrekvensen hjälper dig identifiera sidor som behöver förbättras och kampanjer som inte ger valuta för pengarna.

Nöj dig inte med att mäta klick och besökare nästa gång du gör en kampanj. Även om syftet bara är att bygga varumärke är det minsta du kan begära att besökarna är intresserade av att faktiskt umgås med ditt varumärke. Hur lång tid spenderar de och hur många sidor besöker de?


Avvisningsfrekvensen för olika sidor mätt med IndexTools från Yahoo.

Vad är en acceptabel avvisningsfrekvens? Istället för att fokusera på en viss nivå rekommenderar jag att du istället fokuserar på att förbättra de kampanjer och sidor som får många besök och samtidigt har högst avvisningsfrekvens. Då blir det snabbt uppenbart vilket innehåll du bör fokusera på att förbättra.

Det är värt att ha i åtanke hur information presenteras på din webbplats och hur den används av besökare. Det finns omständigheter då en besökare kan finna all information, eller utföra sitt ärende, genom att bara besöka en enda sida. I de allra flesta fall är det dock rimligt att begära att en besökare ska engagera sig mer än att bara titta på en enda sida.

Om du har en god anledning att tro att din webbplats utgör ett av de få undantagen då en enda sidvisning är acceptabel kan du även mäta hur länge besökare från olika kampanjer stannar. Stannar de tillräckligt länge för att hinna umgås med ditt varumärke? Börja med att se över de banners, sponsrade länkar och sökord som leder till besök som bara varar i några sekunder.

Använd avvisningsfrekvens, sidvisningar per besök och tid spenderad på din webbplats för att avgöra vilka varumärkeskampanjer som det är värt att lägga mer pengar på och vilka du bör fokusera mindre på.

Om syftet med din kampanj är direktförsäljning bör du däremot fokusera på nyckeltal som konverteringsgrad (avslutsfrekvens/Conversion Rate), CPO (Cost Per Order), och AOV (Average Order Value).


Avvisningsfrekvens för besökare från olika länder mätt med MSN adCenter Analytics.

Samtliga bildexempel är hämtade från gratisverktyg för webbanalys.

Lars Johansson
_________________________________________________
Lars Johansson jobbar som som seniorkonsult inom webbanalys för Trainers’ House, bloggar om ämnet på www.WebAnalysts.Info samt ser till att webbanalys diskuteras på Internet Marketing Conference runt om i världen.