– Huvudsyftet är naturligtvis att nå ut med vad Childhood sysslar med till en bred målgrupp. Och blogg kändes som det bästa verktyget för att uppnå detta, säger David Wolgers som har titeln Digital Marketing Coordinator på Vattenfall.

Det är ju jättebra för Childhoods verksamhet, men vad har Vattenfall för roll i sammanhanget? 
– Vi har ett långsiktigt samarbete med Childhood och är major partner, ett uttryck för Vattenfalls sociala engagemang. Syftet med Uppdragbarn.se är att dra uppmärksamhet till Childhood och visa vilket fantastiskt arbete de gör.

Hur har bloggarna hittat till Uppdragbarn.se?
– Det vet vi egentligen inte. Vi lanserde bloggen helt i smyg för några veckor sedan, och har inte gjort någon som helst PR för den. Men någon bloggare hittade den ganska snabbt, och sen trillade det in en del länkningar.

– Det verkliga genombrottet kom först när Blondinbella länkade till oss, så vi har henne att tacka för mycket. Nu har redan över 400 bloggare länkat till oss, de flesta de senaste dagarna! Vi ser länkningarna som verktyget, men huvudsaken är att budskapet sprids.

Så Vattenfall har inte tipsat Blondinbella?
– Nej, vi har som sagt inte tipsat någon, informationen har spridits av bloggarna själva. Det kan mycket väl vara en av framgångsfaktorerna. Blondinbella är ju till exempel en av Sveriges mest uppvaktade bloggare, och det är inte säkert att hon nappat om vi "bett henne" om denna tjänst.

Vad är målsättningen?
– Av budgetskäl har vi satt ett tak på 5 000 bloggare. Om vi lyckas med detta är det ju helt fantastiskt: det skulle innebära 100 000 kronor till Childhood Foundation.

...och ”goodwill” till Vattenfall?
– Självklart är det en bra sak att förknippas med, men jag vill inte säga att det här handlar om "en kampanj" eller så - det är en blogg. I det här sammanhanget är det bloggarna som är hjältarna som vill hjälpa sprida kunskap om vad Childhood gör, utan dem hade det här aldrig fungerat.

– Men visst, Vattenfall är ett vinstdrivande företag och det här är ett steg i utvecklingen i vår digitala kommunikation. Det fina i kråksången är att bloggarna når alla typer av människor.

Kommer ni använda det här konceptet även i andra sammanhang?
– Det kommer vi säkert göra. Det vi gjort är unikt och vi har fått mycket uppskattning för det, och för vad vi lyckats uppnå.