"SVT:s största dramasatsning någonsin." Så lät det när Sveriges Television förra hösten började sända Andra Avenyn.

Tv-krönikörerna var dock inte särskilt imponerade, och tittarsiffrorna nådde under första säsongen bara upp i hälften av den förväntade miljonpubliken, uppger Dagens Nyheter.

Men i den statistiken räknas inte webbtittarna. Under premiärveckan 2007 såg 140 000 den streamade webbsändningen av Andra avenyn. Ett halvår senare hade programmet en miljon webbvisningar i veckan. Därmed står Andra avenyn för en fjärdedel av allt som streamas på SVT Play, skriver DN.

– Ingen trodde att det var någon som tittade på Andra avenyn. När vi blev nominerade till tv-priset Kristallen som bästa program var det nog många som blev förvånade, säger skådespelerskan Maya Rung, till Aftonbladet.

Andra avenyn har en ovanligt engagerad publik, och det som håller den vid liv är allt kringmaterial och möjlighet till interaktion på webben. På www.svt.se/andraavenyn möts besökaren av webb-tv, tävlingar, bloggar, forum, smygtittar, feltagningar, chattar - allt för att få publiken att interagera med serien, och på så sätt bli en del av den.
– En vecka hade vi 1,4 miljoner visningar på webben. Våra tittare är verkligen sjukt engagerade i serien, hänger på forumet, startar fanklubbar och chattar med varandra, säger skådespelaren Jonas Bane till Aftonbladet.

Igår var det premiär för en ny säsong av Andra avenyn. En ny grej för i år är att publiken via sajten kan påverka rollbesättningen till en ny karaktär som dyker upp i rutan efter jul. Att gränserna mellan fiktion och verklighet inte är helt tydliga i Andra avenyn har intresserat forskare vid Göteborgs universitet. Nu har nämligen en grupp medieforskare där inlett studier kring serien och SVT:s strategier för att nå en ny publik.

– Fankulturen kring Andra avenyn är väldigt intressant. När inspelningsteamet hade öppet hus i april kom det 2.000 människor. Vissa var där fem på morgonen, andra kom med bussar från Finland. Det är svårt att nå unga med traditionell tv och här har man lyckats, säger forskaren Maria Edström på JMG, Institutionen för journalistik och masskommunikation på Göteborgs universitet till Dagens Nyheter.