I åratal har siarna slagit oss i huvudet med japanernas mobilsurf som argument för att vi i framtiden främst kommer nå webben via mobiltelefoner. Med Apples Iphone har vi tagit några steg närmare än mobil framtid.

– Iphone kommer att förändra allt. Sök kommer att bli mobilt, säger Dixon Jones vd på Receptional Ltd och håller upp sin Iphone.

Dixon Jones ser mobilitet som en av de viktigaste trenderna inom sök just nu. Iphone gör mobiltalare till mobilsurfare direkt. Det är ingen slump att Google har tagit fram Android - ett eget operativsystem för mobiler.

– Sök ska bli din bästa vän enligt Google. Vi kommer att ha sök i våra egna huvuden, säger Dixon Jones.

I Japan har de mobilgalna japanerna fortsatt att surfa från datorer trots extremt högt användande av mobilt bredband, men i Syd kommer mobilen vara det dominerande sättet att nå webben, enligt Dixon Jones. Vilket kommer att förändra marknadsföringen i grunden.

Bill Hunt från Global Strategies International upplever själv i Europa och USA hur människor allt oftare kollar priser på prisjämförelsesajter via mobilen i vanliga butiker. I Japan kan man söka efter närmaste tunnelbanestation i mobilen.

– När mina kunder tvivlar på att mobilen blir allt viktigare för att nå webben så ber jag dem kolla sin besöksstatistik. Särskilt restauranger får många Iphonebesök på sina hemsidor, säger Bill Hunt, vd på Global Strategies International på SMX.

Även Christer Pettersson på Eniro upplever en stark ökning av mobiltrafiken i form av Iphones.

– Iphones blev snabbt den vanligaste mobilen att surfa in på Eniro, säger Christer Pettersson.