Efter några månader av möten och samtal går Bonnier Vision, mediejättens nya idélabb, in som en större ägare i Workey.

– Vi har träffats några gånger och kommit fram till att vi är inne på samma tänk och att det fanns möjlighet att göra det tillsammans. Det känns jättekul och vi tror verkligen att Bonnier Vision kan tillföra mycket för att lyfta vår affärsidé, säger Lisa Hemph.

Internetworld har tidigare uppmärksammat jobbsökmotorn och Lisa Hemph kom på tredje plats i listan över 2007 års hetaste webbentreprenörer.

Workey kommer att genomföra en riktad nyemission till Bonnier som innebär att det ungefär kommer att äga en tredjedel med möjlighet att gå in med mer ägande längre fram.

– Vi ser detta som en långsiktig investering, där vi tillsammans med grundarna av Workey gemensamt bidrar till att bygga en ny marknadsplats för platsannonser på nätet, säger Sara Öhrvall, chef för Bonnier Research och Development och som driver Bonnier Vision.

Efter nyemissionen kommer Lisa Hemph och de två andra grundarna att äga 44 procent och ägarna Theia och Iqube, 20 procent respektive tre procent.

Jobbsökmotorn Workey baseras på en egenutvecklad sökalgoritm som söker av jobbsajter, bemannings- och rekryteringsföretag och företags egna karriärsajter.

– Workey är en intressant investering för oss eftersom vi tror mycket på marknaden för nischade sökportaler och Workey ger en tydlig användarnytta när samtliga platsannonser finns på ett enda ställe, säger Sara Öhrvall.

Undersökningar visar att 80 procent av jobbsökanden söker jobb på nätet och att mer än 20 procent av alla yrkesaktiva svenskar funderar på att byta jobb och läser platsannonser.

Affärsmodellen för Workey går dels ut på att företagen kan profilera sig på sajten vilket kopplas till sökord, sponsrade länkar på den egna portalen och ”white label”-försäljning av sökplattformen till företag, mediebolag och branschorganisationer som vill ha sin egen jobbportal.

Än så länge finns inga planer på att Workey kommer att integreras i olika Bonnierbolag. Jobbsökmotorn jobbar vidare i egen regi, med input från Bonnier Vision, och satsar just nu på utveckling av nischade sökmotorer för enskilda jobbområden. Den första lanseras i nästa vecka.

Workey har även skapat en nischsajt, tillsammans med tidningarna Mama och Family Living, där man kan hitta jobb på företag som erbjuder familjevänliga förmåner.