Den unika kraften i mobilen kommer att leda till helt nya affärskoncept. Det säger Tomi T. Ahonen, strategikonsult från Finland. Han har definierat mobilen som det sjunde massmediet och tycker att mobilen är så olik internet som tv är olik radio. Främst genom att man vet exakt vilken publik man når mobilt, till skillnad från datorn där man inte har samma nivå på att precisera sin publik.

Men det finns olika skolor i att definiera mobilens roll och många håller inte med Tomi T. Ahonen. De flesta ser mobilen som en liten dator, en bärare av internet precis som datorn och att den är en pryl bland andra.

Faktum kvarstår att många företag skapar alternativa sajter som bara gäller för mobilen där man skalar bort grafik och koncentrerar innehållet till behovet man har i mobilen. Ett exempel är DN På stan, mobil.pastan.nu, som har lagt sin sökmotor för restauranger högst upp i mobilbrowsern eftersom tidningen tror att det är en tjänst kunderna har behov av i mobilen. Ett annat är Svensk Fastighetsförmedling som har skapat en mobil söktjänst för bostäder. Fördelen med mobilen är att man kan nå informationen i realtid när man är ute på stan.

Generellt gäller det för sajtägarna att göra mindre i mobilen. Avskalade och lättillgängliga tjänster tilltalar och den främsta kritiken mot mobil webb är att de vanliga webbsidorna i mobilen innehåller för mycket information, exempelvis flash-funktioner, och tar för lång tid att ladda.

Utbyggnaden av mobila innehållstjänster växer. I Sverige har branschorganisationen för mobila innehållstjänster, Morgan, växt från 20 till 60 medlemmar det senaste året. Medlemmar är bland andra Arla Foods, SMHI och Luftfartsverket.

Alla verkar vara överens om mobilens enorma framtidspotential och sjunde massmedium eller inte – du kommer att kunna göra mycket mer med mobilen i framtiden. Idag kan den användas till att konsumera nyheter, kolla mejl, köpa mp3-låtar, titta på tv, fotografera, använda som GPS och för mobilt bredband.

Användarvänligheten för mobilt internet utvecklas hela tiden och Iphones intåg på marknaden har gjort surfandet på mobilen till ett nöje. Till skillnad från internet på datorn är mobilanvändare vana vid att betala. Man betalar för samtal, sms, att surfa, hämta musik och ringsignaler. Det är lättare att ta betalt via mobilen och man kan erbjuda kunden att betala via mobilräkningen. Med mobilen kan man alltid nå kunden och det gäller att ta vara på den potentiella betalningsförmåga som faktiskt finns hos mobila kunder.

Mobilen ska också kunna användas för att göra betalningar. Det jobbar flera aktörer på, bland andra svenska Skycash som erbjuder banker och mobiloperatörer att samarbeta kring ett betalningssystem mellan mobiler i realtid.

Mobilen innebär också
nya sätt att annonsera. Ett företag som jobbar med att sälja annonsutrymme i browsern är Widespace. Det drivs av två svenska entreprenörer, Henric Ehrenblad och Patrik Fagerlund, som har en bakgrund från Ericsson. De placerade sig på årets lista över Sveriges 25 hetaste webbentreprenörer i Internetworld. Annonsmodellen för Widespace är affiliatenätverk, men på mobilen. Än så länge har de bara testordrar, men det mesta pekar på att marknaden är på uppgång. Frågan är bara när adblock kommer till mobilen.

Mobilen kan även användas för att få information om olika produkter. Så kallade QR–koder och Data Matrix–koder, som är de två vanligaste, blir mer och mer förekommande. Det är stort i Japan där koderna finns i annonser, på varuhus och i matvarubutiker. I flera nya mobiler finns en kodläsare som kan läsa in koden, identifiera den och ge information om en produkt eller ett erbjudande. QR–koder är nästa generations streckkoder, men den lagrar mycket mer information och kan kopplas till internet.
Globalt spelar mobilen en otroligt viktig roll. För många är mobilen den första kontakten med internet.

Bedömare menar att utvecklingen av mobilens användning i Afrika kommer att hoppa över tio år. Där finns idag exempel på att man kan ladda mobilen med pengar och använda den som betalningsmedel.

Fakta

Tomi T. Ahonens fem skäl till varför mobilen ska betraktas som det sjunde massemediet.

Mobilen ...

… är det första helt personliga mediet
… är alltid med
… är det första massmediet som alltid är på
… har ett inbyggt betalningssystem
… är ett kreativt verktyg som alltid är tillgängligt för kreativa impulser

›› Gör en plan för hur ditt företag kan använda mobilen för tjänster och annonsering.

›› Läs artikeln om när positionering möter mobilt i Internetworld nummer 6 juni, 2007. »När webben vet vart du är« på www.internetworld.se