Idag bekräftade den svenska musiktjänsten Spotify det många förutspått; att de nu är redo att ta den omtalade tjänsten till den breda massan.

Tjänsten lanseras idag i i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Finland och Norge. Och fler marknader väntar under resten av året, enligt företagets pressmeddelande. Och nu avslöjar företaget sin affärsmodell. Tjänsten lanseras i en reklamfinansierad gratisversion samt en reklamfri premiumversion som finansieras av prenumerationsavgifter.

Reklamen presenteras bland annat i form av radio-spottar som kommer mellan låtarna. Bland annonsörerna märks Mcdonald's och biljätten Ford.

Premium-tjänsten är öppen för vem som helst och kostar 9 kronor om dagen eller 99 kronor i månaden. Den reklamfinansierade gratis-versionen kräver fortfarande en inbjudan. Ett sätt för Spotify att rida vidare på den våg av buzz som hållit intresset för tjänsten uppe under de senaste åren. Det gör också att företaget i viss mån kan kontrollera tillflödet av nya användare genom att bygga in en viss tröghet i sytemet.

Företaget presenterar även flera nya avtal med stora internationella musikbolag som EMI Music, Warner Music, Sony BMG och Bonnier Amigo. Och pressmeddelandet från Spotify är fyllt av hyllningar från musikjättarnas representanter som prisar användarupplevelsen och de nya affärsmöjligheterna.

Kärleksaffären verkar ömsesidig om man ska tro premeddelandet där Spotify grundaren Daniel Ek berömmer musikjättarna för att ha varit engagerade och hjälpsamma i utvecklingen i tjänsten. Det återstår att se om de varma känslorna består framöver.

De nya avtalen ska i teorin öka utbudet på tjänsten. Och visst har mycket tillkommit över natten. Men en del låtar har också försvunnit från tjänsten med meddelandet att de inte finns tillgängliga för svenska användare.

Nu gäller det alltså för de svenska musikentreprenörerna på Spotify. Att beta-användarna gillar tjänsten vet vi redan. Men nu är det upp till bevis att affärsmodellen kan leverera. Annars är hajpen inte mycket värd.