Många är på bollen med bostäder på nätet. Det visar det senaste årets utveckling då flera nya sajter som Booli.se, Bospindeln.se och Boligan.se har dykt upp.

I början av året hotade Mäklarsamfundet, en av ägarna till bostadssajten Hemnet, med att stämma sajten Booli.se som indexerar alla mäklares bostadsobjekt i en sökmotor.

Mäklarsamfundet uppmanade också sina medlemmar, mäklarna, att bojkotta Booli. Men trots det hävdar Lars Kilander, vd för Mäklarsamfundet och Hemnets styrelseordförande, att de nya aktörerna inte utgör någon större konkurrens för Hemnet.
– Man ska inte förringa andra aktörer, men hittills har Hemnet fortsatt att växa i mycket snabb takt och de är för närvarande inget hot, säger Lars Kilander.

Enligt Hemnets besöksstatistik låg vårens toppnoteringen på 2,8 miljoner besök, varav 1,1 miljoner unika besökare, under en vecka.
– Vi bedriver inte verksamhet på samma grunder som de andra, för på Hemnet har mäklarna själva valt att lägga ut sina objekt, säger han.

Lars Kilander tycker att det är problematiskt att Bospindeln.se publicerar mäklarnas bilder mot deras vilja, och att Boligan.se redovisar hur länge bostäderna har legat ute till försäljning och om det har skett prissänkningar.
– Det kan ju naturligtvis vara bra för konsumenter som ska köpa, men för den konsument som är säljare, och vanligtvis är man båda, så är den inte glad.
För Mäklarsamfundet är huvudfrågan mäklarnas ensamrätt på sina objekt.

Men allt finns på nätet och är fritt att länka till. De nya bostadsaktörerna tycker att konkurrensen är nyttig för konsumenterna. Att ju mer information de får desto större möjlighet har de att skanna marknaden, och desto bättre blir det för mäklarna som exponeras på fler ställen.

En av Hemnets ägare, Svensk Fastighetsförmedling, ställer sig frågande till de nya bostadssajterna.
– Det har visat sig att många av sajterna har haft gammal information och vi har inte kunnat säkra att den informationen har varit rätt och riktig, vilket främst har drabbat säljarna, säger Niclas Strahner, presschef på Svensk Fastighetsförmedling.

Men han säger också att om de nya sajterna har information som kunderna efterfrågar kommer Svensk Fastighetsförmedling att titta närmare på det.
– I takt med att det kommer fler kanaler så tror jag att de med sämre kvalitet kommer att försvinna på sikt. Då får man ta en diskussion om vilka av dem som håller bra kvalitet.
Svensk Fastighetsförmedling är ett exempel på en mäklare som satsar mycket på nätet och i somras lanserade den en ny mobilsajt.

– Nätet är jätteviktigt för bostadsmarknaden och kommer att bli ännu viktigare framöver med kostnadsbesparingar, men viktigast är att titta på kundernas beteende, säger Niclas Strahner.
Men enligt honom drivs fortfarande mycket av trafiken till nätet av bostadsbilagor och skyltfönster. De olika kanalerna kompletterar varandra och därför behövs fortfarande den tryckta informationen.

Det tror inte entreprenören Lars Eneland som driver A-maklarna.se, en nätmäklare med lägre priser för att sälja bostadsobjekt. När priserna på bostäder går ner kommer inte mäklarna ha samma möjligheter att annonserna, säger han. Dessutom tror han att öppenheten på nätet bidrar till större konkurrens mellan mäklarna.

– Mäklarnas arbete är lättare med internet. Nu kommer det bli mer naturligt att ifrågasätta varför mäklaren ska ha 80 000 kronor, säger Lars Eneland.
– Den öppenhet som kommer har vi bara sett början på. Den yngre generationen kommer inte att vilja betala så mycket.
Han hänvisar till Boligan.se och menar att mäklarbranschen nu måste gilla läget.

Peo Nilsson, vd på bostadssökmotorn Booli.se, säger att han inte har hört något sedan Mäklarsamfundets brev tidigare i år med hot om stämning. Och sajten fortsätter att öka i besökarantal, men med hur många vill han inte säga.

Booli samarbetar med några av mäklarna som valt att exponera sina bilder där, men indexerar alla mäklares objekt och uppdaterar en gång per dygn. Målet är att ha fler objekt än Hemnet i mer än 90 procent av landets kommuner. I dagsläget finns vissa bostäder bara på Booli.se och tvärtom.

– Precis som andra branscher kommer den här att mogna. Tittar man in i framtiden tror jag att det är 3–4 tjänster som är fokuserade på själva bostaden som kommer att överleva, säger Peo Nilsson.

(Boligan.se har även dem fått brev från Mäklarsamfundet. Läs det här på deras blogg.)


Nyhetskommentar från Internetworld:

Hemnet har lyckats hålla sin dominerande ställning väldigt länge och gör det fortfarande. Men en lågkonjunktur är kanske det som verkligen kommer att trigga nya aktörer att försöka ta position.

När priserna går ner finns det också mindre utrymme att lägga pengar på annonsering och marknadsföring. En stor del av mäklarnas kostnader ligger idag på print, närmare bestämt 1,3 miljarder kronor per år. Men när printannonseringen minskar kommer mäklarna ändå att vilja synas på fler ställen. Och för att säkra kvaliteten på informationen måste de samarbeta med fler bostadssajter.

Det främjar konkurrensen och kan vara början till slutet på Hemnets monopol.