– Det pratas väldigt mycket sociala medier och hur man kan möta den nya generationen.

– En stor snackis är också att IBM:s globala vd varit inne och skrivit tankar om ledarskapskvalifikationer för ett par timmar sedan. Inlägget har redan fått 110 svar. Det är ett sätt för honom att få en inblick och återkoppling, samtidigt som många ju tycker det är spännande att kommunicera med högsta chefen.

Men förklara, vad är egentligen IBM Global Innovation Jam? 
– Världens största affärsfokuserade diskussionsforum på nätet! Vi ser IBM som innovatörernas innovatör och genom detta jammande tar vi till vara nytänkandet hos våra partners och kunder så att vi kan utveckla affärslösningar tillsammans, säger Helena Lindh, ansvarig för IBM:s internkommunikation i Sverige och för IBM:s användande av nya medier i Norden.

Du har rollen som expert inom sociala medier. Exakt vad gör du?
– Jag har ett pass ett par timmar om dagen då jag chattar med de andra experterna för att styra upp diskussionerna. Och så deltar jag förstås på själva jammet där man kan kommunicera via diskussionsforum och chattar. Mitt område är sociala medier och ”kunden som partner”.

”Jammen” pågår just nu?
– Ja, från i måndags fram till midnatt idag (8 oktober), totalt 72 timmar. Vi har haft 63 381 inloggade så här långt som tillsammans postat 21 585 inlägg. Deltagarna är en mix av IBM-medarbetare, partners, kunder och säljare från egentligen hela världen. Mycket USA och Europa, men vi har deltagare från exempelvis Nigeria och Ghana också.

Hela IBM Global Innovation Jam ska resultera i en rapport. Hur ska den användas?
– Målet är att jammandet på sikt ska leda fram till konkreta
affärslösningar. Att vi efter dessa 72 timmars diskussioner och hjärnstormande ska komma fram till var IBM och våra affärspartners ska lägga krutet i framtiden. Vissa delar blir publikt, andra interna dokument.

Hur jobbar IBM med sociala medier idag?
– Vi ser sociala medier som en strategi. IBM Global Innovation Jam är ju ett konkret exempel i sig. Ett annat exempel är att vi vid utvecklingen av Lotus Notes 8 hade en utvecklingsblogg där vi hämtade in feedback från omvärlden. Och så har vi har väldigt stora communities på Facebook och Linkedin.

– Internt försöker vi tänka att vi inte alltid ska använda mejl bara för att ”det känns enkelt”. Genom wikis och bloggar delar vi med oss av kunskapen internt. Delar av IBM testar också Second Life, dock inte i Sverige. Och så kör vi en Twitter-liknande tjänst internt för att koppla ihop allt och få
till ett mervärde.

Men det är alltså huvudsakligen interna experiment, inom IBM?
– Jo, det kan man väl säga. Men med 380 000 anställda kommer vi ganska långt med interna experiment...

Till sist, en ”liten enkel fråga”:
Hur ser du på de sociala medierna i framtidens företag? 
– Det är inte tekniken som sätter gränserna, utan snarare kulturen. Sociala medier kommer inte att lösa allting, men för att utveckla rätt affärslösningar måste vi hitta rätt människor och rätt information, och för att uppnå detta krävs rätt kommunikation, och det är där de sociala medierna kommer in.

– Sociala medier ger möjligheter att hitta sin egen arbetsstil. Alla verktyg passar inte alla människor och syften, men det är ju egentligen inte konstigare än att vi alla har våra egna favoritcommunities idag. Och som någon sa: Varför ska jag köra Golf på jobbet när jag kör Porsche privat?