I tre dagar diskuteras den pågående flytten av innehåll och verktyg från våra personliga datorer och hårddiskar till internetbaserade tjänster som alltid är tillgängliga från vilken uppkopplad pryl som helst.

Alla internetvärldens älsklingar finns representerade på Future of Web Apps med en klar övervikt för amerikanska företag: Digg, Twitter, Facebook, Adobe, Salesforce, Google och MySpace. Ett drygt dussin svenskar finns också på plats från såväl entreprenörer och nya nätföretag som från traditionella mediahus.

Den svenska IT-branschen verkar dock lysa med sin frånvaro vilket självfallet ställer frågor om hur man där kommer hantera en utveckling som framförallt handlar om relationer mellan människor, enkla lättåtkomliga tjänster och en flytt till en värld där tjänster och innehåll alltid är tillgängliga.

– Framtiden för mobila tjänster handlar inte om telefoner. Det handlar inte heller så mycket om tjänster. Det handlar om att allt är tillgängligt hela tiden och att du får det du vill ha, säger Stefan Fountain, holländsk rockstjärna och grundare av nya tjänsten Soocial.

Googles Kevin Marks är också inne på den konstanta tillgängligheten där informationen bor på Internet snarare än i våra datorer.
– Den nya generationen ser internet som molnet som kopplar ihop allt och alla. Molnet är det syre som håller igång deras liv.

Han ser också relationer som det klister som håller ihop i den nya webben. Problemet idag är att användarna om och om igen måste registrera sig på olika tjänster och lämna i princip samma information. Det upplevs inte bara som onödigt, utan skapar också frågor om förtroende och vem man kan lita på. Här kommer Googles initiaiv Open Social in för att underlätta att dela grundläggande personlig information över ett antal tjänster, bland annat MySpace, LinkedIn, Google, Plaxo och Ning.

Kevin Rose ser att även företagsinriktade tjänster, exempelvis CRM-system, måste öppna upp och enkelt kunna arbeta med den information som finns tillgänglig på webben för att bli framgångsrika i framtiden.
– Kontakter, vänner, preferenser och annan viktig information ska inte behöva skrivas in gång på gång.

Relationer är också navet i den nya tidens nyhetsförmedling. Den är enkelt att dela med sig av nyheter med människor man känner, eller ta del av massans favoriter exempelvis via Digg.
– Utmaningen är hur vi kan hjälpa dig att sprida den information du bryr dig om till de personer som vill ha den, säger Kevin Rose från Digg.

Massmedia är döende, och istället kommer vårt nyhetsflöde bli personligt. Både från de människor som står oss närmast, och de många okända ansikten vi delar intressen och åsikter med.