Sj överväger just nu en helt ny mobil bokningstjänst och såväl SF Bio som flygbolaget Malmö Aviation tog nyligen steget från webben till mobilen med sina bokningar. Jonas Ingelström, ordförande i Morgan, den svenska branschorganisationen för mobila innehållstjänster, tvekar inte en sekund att kalla det en trend.


Jonas Ingelström

– Runt om i Sverige finns olika mobila tjänster för att köpa biljetter till lokaltrafik. Det har varit en otrolig framgång och i dagsläget säljs mer än en miljon biljetter i månaden via sms, säger han. Vem kunde tro på den utvecklingen när facket desperat krävde stopp för kontanter på bussarna i Stockholm för lite drygt ett år sedan?

Jonas Ingelström betonar att det händer väldigt mycket på det här området för tillfället och han tror att vi snart kommer få se betydligt fler ”mobila biljetter” inom såväl resebranschen som till exempelvis konserter och fotbollsmatcher. Om inte annat för att företagen inte ”vill bli lämnade bakom”, som han säger. Och han ser huvudsakligen tre förklaringar till varför det händer just nu.

För det första har mobilt surfande överhuvudtaget blivit mer populärt det senaste året och därmed har målgruppen för mobila bokningstjänster blivit betydligt större och mer intressant.

För det andra menar han att företagen insett att mobil närvaro kan ge en bra image.
– Även om till exempel SF Bios mobila bokningstjänst kanske inte brukas särskilt aktivt så har den fått stor medial publicitet, säger Jonas Ingelström.

Och för det tredje anser han att det är först nu de ”mobila hemsidorna” blivit tillräckligt tekniskt avancerade att kunna hantera en modern bokningstjänst.

Thomas Runfors är informationschef på SF Bio. Han gläds åt att den gångna biosommaren varit den bästa på hela 2000-talet, och han ser SF Bios nya mobila bokningstjänst som ett viktigt instrument för att locka fler biobesökare.


Thomas Runfors

– Vi ser en allmän förskjutning för webben från dataterminalerna till mobilen, och vi vill givetvis finnas där vår målgrupp finns. Dels för att hänga med i teknikutvecklingen och dels att öka tillgängligheten för dem som vill gå på bio, säger Thomas Runfors.

Affärsutvecklaren Maud Ekman på Malmö Aviation har en lika enkel förklaring till tajmingen för deras mobila bokningstjänst.


Maud Ekman

– Våra kunder har efterfrågat ett annat sätt att boka, tiden är mogen nu. Vi lanserade egentligen vår mobiltjänst för ett och ett halvt år sedan, men det är de senaste månaderna som våra kunder börjat använda den i större utsträckning, säger Maud Ekman.

SF Bio och Malmö Aviation har valt två olika vägar för sina mobila bokningstjänster. Medan SF satsat på en vanlig webbsajt, anpassad för mobilen, där besökarna förutom att boka biljetter kan ta del av filmtrailers och annan kringinformation, har Malmö Aviation valt en applikation som flygbolagets kunder får ladda ner till sin telefon.

Jonas Ingelström säger att han personligen tycker att det är lite krångligt med enskilda mobila applikationer som ska laddas ner, men han ifrågasätter inte Malmö Aviations val. Tvärtom poängterar han vikten av att tänka på vilken typ av kunder man vänder sig till när man utvecklar sin mobila bokningstjänst.

SF Bio har en väldigt bred målgrupp och deras mobiltjänst har många potentiella sällananvändare. Därför är det extra viktigt att tröskeln till att använda tjänsten är så låg som möjligt.

Malmö aviation vänder sig till en mer dedikerad krets, mestadels affärsresenärer, som när de väl laddat ner applikationen i hög grad använder den regelbundet för att boka och boka om sina flygresor.

– Alla branscher vars målgrupp är på resande fot gynnas av mobila lösningar. Det gäller bara att man utformar dem så att de passar ens målgrupp. Och så måste man förstås alltid se till att göra livet enklare för kunden. Det är först då det stora användandet kommer, säger Jonas Ingelström.

Enligt Maud Ekman talar mycket för att Malmö Aviation faktiskt var första flygbolag i världen att erbjuda sina kunder en mobil bokningsapplikation att ladda ner till telefonen. Fortfarande finns det åtminstone inga andra svenska aktörer som har en liknande tjänst, vilket gör att de fått lägga mycket krut på att informera kunderna.

– Vi är först ut och det betyder att vi måste bryta ny mark. Vi måste lära resenärerna det här. Och det tar tid. Idag räknar vi med att cirka fem procent av de affärsresenärer som vänder sig direkt till Malmö Aviation bokar via vår mobila applikation. Om tre år tror vi att den siffran är 30 procent, säger Maud Ekman.

Eftersom Malmö Aviations applikation ”ligger på toppen” av den sedan tidigare befintliga bokningstjänsten, var utvecklingskostnaderna relativt låga, menar hon.

– I ren utveckling har applikationen kostat oss mindre än en miljon. På kort sikt kostar den också en del i marknadsföring, medan vi på lite längre sikt tror att vi kan utnyttja våra personella resurser mer effektivt.
– Den största vinsten är dock för våra affärsresenärer som nu själva kan boka om sina resor 24 timmar om dygnet, direkt från mobilen som de ju ändå alltid har med sig, säger Maud Ekman.

För SF Bio handlar det än så länge bara om någon enstaka procent som bokar biobiljetten via mobilen, men det är tydligt att publiken hittar till Mobil.sf.se i allt större utsträckning. Enligt SF Bios egna uppgifter har trafiken till mobilsajten ökat med 125 procent om man jämför första veckan i maj med första veckan i augusti.

Thomas Runfors menar att det viktiga är att tjänsten fungerar och att folk ser att möjligheten att boka via mobilen finns.
– De kanske går in på mobilsajten, tittar på en trailer för att sedan gå och se filmen. All vår kommunikation går ut på att driva folk till biograferna. Det är bara där vi tjänar pengar.

Fakta

På den nya mobilsajten tillhandahåller SF Bio nyheter, filmtrailers, rss-prenumeration på biotopplistan och annat ”mobilgodis” tillsammans med möjligheten att boka biobiljetten direkt via mobiltelefonen. Allt i syfte att driva folk till biograferna.
mobil.sf.se
--------------------------------------------------------------------------------------

För att använda flygbolagets mobila bokningstjänst måste du först gå med i Malmö Aviations bonusprogram. Sedan laddar du ner applikationen genom att skicka ett sms och klicka på länken i det meddelande du får tillbaka.
www.malmoaviation.se