– Namnet är en kortversion av "You will be there too", Ubetoo. Konceptet går ut på att upphovsmän laddar upp sitt material på vår sajt, där konsumenten kan ta del av det gratis. Och för varje unik spelning delar Ubetoo och upphovsmannen lika på reklamintäkten från den annons som visas i samband med låten eller videon, säger Anna-Clara Blixt Modin, grundare och vd för Ubetoo.

Hur mycket tjänar upphovsmannen?
– I dagsläget tjänar upphovsmannen runt 30 öre per unik spelning. Det kan jämföras med Itunes, där upphovsmannen får 72 öre - per nedladdad låt!

Hur kom du på idén?
– Jag var trött på Idol där folk bestämmer vad jag ska tycka om för musik. Jag tycker skivbranschen är gammalmodig i sitt sätt att tjäna pengar.

– Jag har själv arbetat som artist och för ett år sedan började jag fundera på vad det är artister behöver idag, och så växte idén som blev Ubetoo fram. Gratis för konsumenten, upphovsmannen får betalt genom att en annonsör ligger emellan. Idén i sig är ju inte unik: det är egentligen samma sätt som medier tar betalt för sitt redaktionella innehåll på nätet, eller hur?

Men vad skiljer då Ubetoo från den omtalade svenska satsningen Spotify?
– Spotify är grymma, men vi har lite olika inriktning och affärsmodeller. Spotify är som jag ser det en renodlad musiksajt för signad musik, medan Ubetoo är en underhålningssajt med både musik och video.

– På Spotify betalar konsumenten för låtarna, medan vår tjänst är annonsfinansierad från start. Och framförallt så jobbar vi i princip bara med osignat material. Vi vet att det är väldigt svårt att ta betalt för musik som ingen känner till, därav vår affärsmodell.

Spotify har fått kritik för att man bara kan lyssna på musiken via datorn. Hur är det med Ubetoo?
– Till en början så är det så: du måste lyssna på musiken via datorn. Men vi har redan fått förfrågan från flera mobiloperatörer, och det tror jag är rätt väg att gå. Jag upplever att 15-åringar idag lyssnar på musik i sin
mobil eller Ipod.

Ni har kända namn i ryggen, bland annat Pricerunners grundare Kristoffer Arwin - och självaste Björn Ulvaeus. Världslansering nästa?
– Vi ser det här som en global sajt från dag ett, därför är den på engelska. Artisterna har världen som marknad och 30 procent av sajtens besökare är från USA.

– Björn (Ulvaeus) vet ju hur branschen funkar om man säger så, och att han tycker affärsidén är spännande är naturligtvis jätteroligt. Och utan Kristoffer Arwin, Ola Lauritzon, Thomas Flores och andra programmerare och utvecklare hade Ubetoo inte blivit till, så man får inte tro att det är en one-woman-show det här!