Apples banbrytande mobiltelefon Iphone har inte gått obemärkt förbi. Telefonen har blivit en viktig statussymbol samtidigt som den har visat vägen för en helt ny typ av teknik för mobiltelefoner.

En viktigt del i Iphones framgångssaga är de externa program eller applikationer som går att installera i Iphone. Med applikationer kan varje Iphoneägare bygga ut sin telefon med personliga funktioner.

Precis som Facebook och Myspace har Apple bjudit in externa utvecklare och företag för att utveckla applikationer som sedan publiceras i Apples applikationsbutik. I butiken kan upphovsmannen antingen lägga ut applikationen gratis eller välja att ta betalt för den.

Vid försäljningar tar Apple 30 procent av beloppet per köp. Butiken körs från Itunes där många är vana att köpa musik och filmer.

Applikationerna har blivit populära bland Iphoneägarna och det finns över 2 000 att välja mellan. De laddas ner miljontals gånger varje dag. Spel och nyttoverktyg blandas med musikspelare och webbtjänster.

Det finns flera fördelar med att bygga en Iphone-applikation oavsett om man är ett större företag eller ett litet företag som vill visa framfötterna. Först och främst är det de rena vinsterna som man kan göra genom att tillverka en bra applikation för försäljning. Eliza Block är skapare av en korsordsapplikation som blivit omåttligt populär och i skrivande stund ger henne cirka 2 000 dollar om dagen i ren försäljningsvinst.

Den andra vinsten ett företag kan göra med en egen applikation är ett varumärke och ytterligare en kanal till produkter eller tjänster. Det gör till exempel etablerade webbtjänster som sökmotorer och communities. Eftersom Iphone kopplar upp sig automatiskt mot trådlösa nätverk förutsätter Apple att det ofta finns en snabb internetuppkoppling till hands för att kommunicera med webbtjänster.

Det ligger en viss hippfaktor i att ha en Iphoneapplikation och trendiga webbföretag vill gärna associeras med en sådan.

Den tredje stora fördelen är att Iphone för etablerade och traditionella bolag kan öppna upp för en helt ny produktkategori och försäljning. Lonely Planet som mest är känt för sina guideböcker har blivit populärt i Iphone genom sina fraslexikon. Ett bibliotek av standardfraser som ”En kopp kaffe tack” läses upp på exempelvis kinesiska. En del av fraslexikonen är gratis och andra kostar pengar vilket låter användarna testa produkterna och lättare lockar till köp.

Den som bygger en Iphone-applikation använder sig av Apples Software Development Kit (SDK) för Iphone. Det kräver i skrivande stund en Mac-dator med Mac OSX Leopard som utvecklingsmaskin och det finns inga uppgifter om att Apple tänker ändra på det.

Iphone har många spännande möjligheter att bygga gränssnitt mot en applikation. Det är möjligt att bygga en applikation som använder mobilkameran, gps, telefonbok, Itunes och Accelomerator som känner av hur en Iphone rör sig. Gps-tekniken har fått en del kritik för att visa positionering som ibland är en hel kontinent fel, vilket gör att man kanske inte ska hänga upp sin applikation på den. Iphone har inte stöd för mms vilket gör att man inte kan bygga denna typ av applikationer. Sms går däremot utmärkt.

Apples SDK innehåller en editor för att skriva kod, ett bibliotek med alla funktioner som är tillgängliga i Iphone samt en simulator för Iphone. I korthet: allt man behöver för att utveckla en applikation. Apple har även lagt upp en rad detaljerade instruktionsfilmer på Apple.com för att det ska vara lätt att komma igång med utvecklingen.

Än så länge är det oprövat vilka applikationer som blir populära, men det går ganska lätt att sluta sig till att de finns inom underhållning. Spel och underhållningsfunktioner som video och musik har vuxit sig stora snabbt. Även små nyttoverktyg som shoppinglista, söktjänst, tv-tablå och hastighetsmätare för 3G-täckningen har börjat bli mer populära. Kort sagt, allt man man tänka sig behöva de där tråkiga tillfällena man sitter på bussen eller i taxin.

För att man ska bli framgångsrik med företagets applikation är det viktigt att den når upp på topplistorna i applikationsbutiken. Det har visat sig att gratisapplikationer i genomsnitt rankas högre än betalapplikationer vilket gör att applikationsbutikens topplistor behandlar dessa två separat. Rankingen bestäms av betyg som användarna ger. Man bör marknadsföra applikationen i bloggar och i sociala nätverk för att få fart på lanseringen.

För att lansera applikationen i Apples applikationbutik måste man ansöka om ett medlemskap i Iphone Developer Program. Standardprogrammet kostar 99 dollar och tillåter publikation av applikationer som säljs eller erbjuds gratis. Det finns ett Enterprise program också för den som vill lansera exklusiva applikationer som exempelvis är privata inom företaget.

Det är tråkigt att Apples applikationsbutik är den enda distributionskanalen för Iphone-applikationer. En ljusglimt är att man kan länka till applikationen från ett blogginlägg eller någon annan sajt. Länken öppnar Itunes och bläddrar fram till applikationens egen presentationssida.

Fakta

» De utvecklas unikt för Iphone och Ipod Touch. De kan inte köras på någon annan mobil i dagsläget.

» De kan dra nytta av alla funktioner i en Iphone som till exempel mobilkamera, gps, accelomerator och telefonbok.

» De utvecklas lättast med hjälp av ett gratis utvecklings-kit från Apple som kräver en Mac-dator med Mac OSX Leopard som operativsystem.

» De publiceras i Apples applikationsbutik som är tillgänglig i Itunes och bara där. Applikationerna kan sedan köpas direkt i Iphone eller via en dator som har Itunes installerat för att sedan laddas över till Iphone.

---------------------------------------------------------------------------------------

På Apples Developer Center finns alla utvecklingsverktyg och instruktionsfilmer för nedladdning. Där finns också Apples Developer Program för publicering av applikationer.
developer.apple.com/iphone Iphone24 är en svensk blogg som drivs av några entusiastiska Iphoneägare i Falun. De håller koll på det mesta som händer kring Iphone.
www.iphone24.se

För att se applikationer som finns idag måste du ha Itunes på din dator. Länken till App Store finns delvis i Itunes men också på Apples sajt.
www.apple.com

---------------------------------------------------------------------------------------

Kinesiska teknikföretaget Lenovo gick in som stor sponsor för Olympiska spelen i Kina. Som ett led i sponsringskampanjen skapade Lenovo en Iphone-applikation med foton, bloggar och nyheter från olympiernas liv. Applikationen visar även reklam för Lenovos produkter.

New York Times låter vem som helst använda deras applikation för att läsa eller ladda ner nyheter. Annonser hjälper New York Times att tjäna pengar på sina Iphone-användare.

Facebook släppte en Iphone-applikation den 10 juli. Efter 15 dagar hade den 1 miljon användare. Givetvis är majoriteteten av användarna redan etablerade Facebookanvändare, men det ger Facebook en ytterligare kanal som håller fast användarna som spenderar några extra minuter i veckan på Facebook.

Lonley Planet har kompletterat sitt utbud av guideböcker för reslystna med fraslexikon i digitalt format. En Iphone talar flytande spanska för 75 kronor.