Medan 48 procent använder communities för att hålla kontakten med vänner visar undersökningen att det bara är 8 procent som använder communities för att hitta en partner. Totalt använder 62 procent av svenskarna mellan 25 och 65 år digitala mötesplatser.

Därför använder svenska KVINNOR communities:
• 49% för att hålla kontakten med vänner  
• 25% för att få information, inspiration och kunskap
• 14% för att hitta likasinnade som delar fritidsintresse
• 14% för att hitta nya vänner
• 8% för att dela film, musik och bilder
• 6% för att dejta och hitta en partner

Därför använder svenska MÄN communities: 
• 46% för att hålla kontakten med vänner
• 25% för att få information, inspiration och kunskap
• 16% för att hitta likasinnade som delar fritidsintresse
• 15% för att hitta nya vänner
• 11% för att dela film, musik och bilder 
• 10% för att dejta och hitta en partner


Gustav Lagercrantz, communityansvarig på Episerver.

15 procent använder communities för att hitta likasinnade som delar ett fritidsintresse. 
– Vi ser en tydlig trend att allt fler människor söker sig till nischade mötesplatser för att hitta likasinnade som delar ett fritidsintresse eller är i samma situation i livet. Det kan handla om allt från fiskefantaster som hittar varandra till nyblivna mammor som får råd från andra mammor. Utvecklingen håller på att förändra hur människor i alla åldrar umgås, säger Gustav Lagercrantz, communityansvarig på Episerver.

Fakta

• 48% håller kontakt med vänner via communities
• 15% letar nya vänner via communities
• 15% letar likasinnade som delar intresse 
• 8% letar en partner via communities

Om undersökningen
Episerver har intervjuat ett riksrepresentativt urval av 1031 svenskar i åldern 25-65 besvarade frågor om hur de använder digitala mötesplatser. Undersökningen genomfördes under vecka 33 2008.