I framtiden blir det personliga nätverket den viktigaste källan för den information som de traditionella medieaktörerna står för idag. Nyhetsflödet kommer att levereras av vänner och inte medier. Och att söka på nätet blir mindre vanligt till förmån för uppdateringar från personliga kontakter.

Det hävdar Jyri Engeström, grundare av mikrobloggtjänsten Jaiku och produktchef på Google, en person med många strängar på sin lyra. Han beskriver en värld där den sociala webben spelar en allt större roll i våra liv. Hans bakgrund är etnograf och forskare och han har tidigare arbetat åt Nokia som strateg och konceptutvecklare. Han är även grundare av det globala kreativa nätverket Aula och har jobbat med rådgivning för startupföretag.

Under sitt arbete som forskare och webbentreprenör har Jyri Engeström utforskat hur vår onlinetillvaro påverkar vårt sätt att förhålla oss till både varandra och medier.

­– Att vara en del av webbens sociala liv kommer att blir en förutsättning för medborgarskap i den utvecklade världen. Du behöver ett mobilnummer, en e-postadress och ett chattprogram för att vara en fungerande person som andra kan kommunicera med, säger Jyri Engeström.

Han har länge talat om sociala objekt och dess betydelse för den sociala onlineupplevelsen. Orsaken till att människor samlas i sociala nätverk är ett socialt objekt, såväl i den fysiska världen som på nätet. Potatis är det sociala objektet för ett gäng potatisodlare som har ett arbetsmöte i en lada. På nätet är det de sajter som bäst lyckas skapa starka sociala objekt som blir vinnare. Flickr gjorde det med bilder. Youtube gjorde det med videoklipp och Deilicious gjorde det med bokmärken.

För den som vill skapa en framgångsrik social sajt är det avgörande att veta vilket det sociala objektet är. Men också vad besökarna ska göra med det. På Myspace är playknappen en viktig funktion. På Flickr och Youtube är det ”upload”-knappen som är viktigast.

De medier som klarar att skapa sociala objekt utifrån till exempel artiklar, sånger eller videor blir mer värda än medier som konsumeras och glöms bort utan återkoppling, hävdar Jyri Engeström. Medier med sociala objekt engagerar människor mer och därför är vi villiga att bry oss mer om dem. I framtiden kommer onlineupplevelsen bli mer social i takt med att det går att strössla sociala funktioner över befintliga webbsidor.

– Sajter som inte brukade vara sociala kan koppla upp sig mot sociala grafer och få social funktionalitet anpassad för besökarna. Tekniken Open Social är ett bra exempel på arbetet med att göra webben mer social, säger han.

Open Social är en teknik framtagen av bland andra Google och Myspace som gör att utvecklare kan ta fram tjänster och applikationer som fungerar på flera sociala sajter, utan att de behöver anpassa koden till respektive sajt.

Inom två år kommer många av de sociala sajter vi använder idag att ha utvecklat ett socialt medvetande, tror Jyri Engeström. De kommer att pussla ihop den information vi lämnar ifrån oss och hjälpa oss koordinera vårt sociala liv. Det är då våra vänner och kontakter blir extra viktiga.

Till exempel kommer vi att via olika positioneringstjänster kunna få reda på var våra vänner befinner sig och genom vår sociala telefonbok vad de sysslar med. När vi får e-post prioriteras de automatiskt utifrån våra egna relationer och vilka som är viktiga för oss. Genom ansiktsigenkänning kan webbtjänsterna automatiskt hitta dina kontakter på de bilder som publiceras.

I böckerna om Harry Potter förekommer Marauder’s Map – en karta som visar var folk är och vad de gör, varje dag. Den fantasifunktionen är inte långt borta.

Enligt Jyri Engeström kommer de nya sociala tjänsterna att hjälpa oss att filtrera, tillsammans med den information våra kontakter och vänner bidrar med. Om många personer i ditt nätverk skriver om eller reagerar på en händelse så tycker du troligtvis att informationen är viktig för dig, trots att du inte aktivt har sökt efter den.

Idag rankar Google webbsidor genom pagerank som delvis avgör hur högt upp i sökresultaten en webbsida kommer att hamna. Jyri Engeström talar om hur vi i framtiden kommer att använda oss av »facerank«. Det är helt enkelt måttet på vilka personer som är viktiga i mitt nätverk och kommer att användas av webbtjänsterna för att presentera information för oss som användare.

Traditionell pagerank baserar sig kortfattat på vem som länkar till en sida. Facerank i sin tur handlar om flera aspekter: Den sociala och fysiska närheten, delad smak och delade objekt är några faktorer som kommer att påverka vem som har högst facerank i ditt nätverk och alltså har stort inflytande hos dig.

– Innerst inne har vi ett uppmärksamhetsbehov. Att vara i centrum av konversationen är det bästa sättet att få uppmärksamhet i dagens samhälle. Varje ny statusuppdatering på till exempel Jaiku är en potentiell start på en ny konversation eftersom andra kan svara med kommentarer, säger Jyri Engeström.

Hur blir det med vårt privatliv då? Många är rädda för att lämna ut privata uppgifter på nätet, och trenden att dela ut mer och mer av bilder och annat innehåll från sitt liv är tydlig. Enligt Jyri Engeström kommer teknik att hjälpa oss på vägen. Men frågan handlar inte bara om det som är privat, utan lika mycket om det som är publikt.

Jyri Engeström fick en integritetsfråga från en av deltagarna på webbkonferensen Reboot och svarade med en kort replik:
”It’s not about privacy. It’s about audience management.”

Fakta

Underlag för traditionell pagerank:
Vem länkar till innehållet?

Underlag för framtidens ”facerank”:
Social närhet – gemensamma vänner
Fysisk närhet
Delad smak
Delade objekt

------------------------------------------------------------------------------------

Titel: Produktchef på Google och grundare av mikrobloggtjänsten Jaiku (som blev uppköpt av Google under 2007) samt forskare vid Lancaster University Management School. Tidigare senior produktchef för Internet Handhelds på Nokia.
Bor: i San Francisco, med fru och ett barn.
Ålder: 31
www.zengestrom.com