De senaste åren har entreprenörer hyllats i böcker och artiklar, och politiker pratar ofta om att prioritera företagare. Men när man talar om företagande och idéer är det en grupp som ofta glöms bort: intraprenörerna.

– En intraprenör är en entreprenör som verkar inom en redan existerande organisation. Det är den typ av entreprenör som är absolut viktigast – men som får minst applåder.
Det säger Ola Ahlvarsson, serieentreprenör med internetbakgrund som idag både investerar i och hjälper företag vid utlandsexpansion via sitt konsultföretag Result.


  Ola Ahlvarson

Ola Ahlvarsson skrev för ett par år sedan en bok om entreprenörskap, Mission Possible, och hans erfarenhet är att intraprenören kan se ut på många sätt. Hon eller han behöver inte vara den som syns eller hörs mest, utan kan även vara lågmält duktig.

– Intraprenörskap handlar om en självbild. Att man inte bara går till jobbet utan att man är med och skapar och förändrar något.

Det mesta vi ser omkring oss är skapat av intraprenörer, påpekar Ola Ahlvarsson. Produktutveckling och andra nya idéer och koncept kommer som regel inifrån företag och drivs fram av intraprenörer. Ett exempel är Microsoft, där någon fick idén att starta en webbportal: MSN. Det var ett stort steg att ta för ett företag vars affärsmodell var att sälja mjukvara.

Att driva igenom en sådan omvälvande idé i en gammal organisation och struktur kräver mod. Medan entreprenören får utstå ekonomiska risker samt risken att bli idiotförklarad om hans projekt misslyckas, är intraprenörens främsta utmaning att stångas med den existerande organisationen.

– En intraprenör behöver ha passion och glöd. Det är inte alltid lätt att känna passion i ett stort företag eller i en kommun där man inte upplever att man kan påverka, säger Ola Ahlvarsson.

För det företag som vill främja intraprenörskap räcker det inte att sätta upp en förslagslåda. Det krävs att man bygger processer som kan fånga upp de idéer och personer som kommer fram.

– Det måste också finnas någon på riktigt hög nivå som skyddar intraprenörerna, så att inte företagets immunförsvar kväver dem, säger Ola Ahlvarsson och framhåller Kinnevik som exempel på en bra miljö för intraprenörer.

Det finns även intressanta exempel på hur viktiga intraprenörer är för samhället i stort. Exemplet Microsoft och MSN visar hur en visionär intraprenör kan skapa ett gigantiskt nytt affärsområde. Nokia är ett exempel där intraprenören Jorma Ollila inte bara förändrade företaget totalt, utan även påverkade sin omvärld för decennier framåt.

Den finska telekomjätten Nokia tillverkade gummi och kablar och var i princip uträknat när man på 1990-talet satsade på telekom och gjorde succé.
– Vilken vikt har inte intraprenören Jorma Ollilas arbete haft för Finland och för Norden? Jämför det med att en entreprenör sitter i en källare och bygger bolag som han säljer för 22 miljoner några år senare, säger Ola Ahlvarsson.


  Martin Magnusson

Men även den som börjar som entreprenör kan gå över till att bli intraprenör. Detta händer vanligen vid uppköp.
Martin Magnusson är en intraprenör som gjort en sådan resa. År 2002 startade han resesajten Mintur.se tillsammans med studiekamraten Martin Petersson. Fem år senare sålde de bolaget till Schibsted och Svenska Dagbladet.

– Det som var mest annorlunda när vi blev intraprenörer var resurserna. Det var väldigt ovant att ha tillgång till en marknadsavdelning, och till en analysavdelning som kunde ta fram underlag. Det var en stor skillnad, säger Martin Magnusson.

En annan skillnad mellan att vara intraprenör och entreprenör är att man som entreprenör är van vid att ta många beslut själv. Som intraprenör måste man vara mer lyhörd.
– Du får mycket mer input som intraprenör och du får inte vara för prestigefylld. I gengäld blir slutresultatet bättre eftersom många kompetenta personer är med i processen, säger Martin Magnusson.

En nackdel med intraprenörskap är internpolitiken. Istället för att köra på som du själv vill måste du lägga kraft på att övertyga chefer och kollegor om att din idé är bra. Det gör att idéerna tar längre tid att genomföra.

– Du måste vara lite mer tålmodig som intraprenör. Du behöver marknadsföra din firma i firman. Det är jätteviktigt att vara duktig på att synas internt, säger Martin Magnusson.

Hans Mintur.se är i dag en del av SvD Digitala Medier, och för Martin Magnusson och hans medgrundare har det tagit ganska lång tid att sprida kännedom om sajten internt. De har dock haft tillgång till det tydliga och stöttande ledarskap som Ola Ahlvarsson efterlyser, i form av vd:n Bo Hedin.

– Bosse Hedin sa hela tiden i början att vi skulle komma med nya idéer. Han var tydlig med att vi delvis är här just för att föra fram idéer, säger Martin Magnusson.

Eftersom han började som entreprenör har han en fördel gentemot många andra intraprenörer – en fördel som syns i plånboken. För även om intraprenören är viktig för både företag och samhälle saknar de entreprenörens möjlighet att sälja av bolaget och göra vinst. Å andra sidan slipper intraprenören leva på nudlar och sätta familjens bostad i pant under uppstartsskedet.

– Man ska inte överskatta pengars betydelse. Det handlar mycket om att vara med på resan. Men det är viktigt att man belönar intraprenören med inte bara erkännande internt, utan även del i det värde som skapas. De flesta företag saknar sådana strukturer vilket gör att anställda som kommer på idéer allt för ofta lämnar företaget, säger Ola Ahlvarsson.

Fakta

Ola Ahlvarsson:

» Passion och glöd. Det kan vara svårt att känna passion i en organisation där man inte upplever att man kan påverka.

» Tålamod. Det tar längre tid att få igenom sina idéer – man kan inte bara köra på.

» Mod. Det krävs mod för att driva igenom förändringar i en existerande struktur.

» Förmåga att bygga team. Om du exempelvis ska försöka få Coca-Cola att införa ett lotteri på sina burkar gäller det att få med sig så många som möjligt.

Martin Magnusson:

» Lyhördhet. Du måste snappa upp vad som är på gång i företaget och hur folk ser på ditt projekt.

» Intern säljtalang. Du måste ha drivet att marknadsföra din produkt internt.

» Tålamod. Du får räkna med att det tar längre tid från idé till färdig produkt.