Att testa sajter från Sveriges tyngsta industriföretag är inte alldeles enkelt. Vi pratar om stora koncerner där bolagen som ingår ofta har egna webbplatser.
Dessutom finns ofta en webbplats för kunderna och en annan för investerare, media och andra som behöver få information om företaget i sig. I det här testet fokuserar vi på den senare kategorin, de så kallade corporate-sajterna.
Gemensamt för majoriteten av de testade sajterna, där Electrolux blev bästa webb, är att de känns ganska omoderna. En bidragande orsak är troligen att flera av dem fortfarande tränger in sajten på 800 pixlars bredd, något som blir allt ovanligare i vår del av webbvärlden.
Klicka på bilden för en större version!
Typografin och överskådligheten blir lidande och sajterna känns plottriga. För just dessa finns dock troligen goda skäl att hålla kvar sajten i mindre format. Ett företag som Ericsson har sina kanske viktigaste marknader i Indien och Kina och för Scania är Brasilien viktigt.
En annan sak sajterna har gemensamt är att det är enkelt att hitta fram till den finansiella informationen. Att guida besökaren rätt är dock en sak, att presentera informationen på ett användarvänligt och lättläst sätt är en annan. Alldeles för många slarvar och slänger upp hafsiga html-tabeller utan vettig typografi eller design. Ett undantag är Electrolux som presenterar de snyggaste siffrorna.
Efter investerare finns troligen både press och potentiella arbetstagare som tunga målgrupper för de testade sajterna. De flesta lyckas bra att guida oss journalister rätt även om det i ett par fall tar lite för lång tid att hitta något så grundläggande som mejladress och telefonnummer till presskontakten.
När det gäller information till eventuella arbetstagare skiljer det sig stort mellan webbplatserna. Någon presenterar lediga jobb rakt av medan andra låter redan anställda berätta om hur det är att arbeta där. Det som brukar kallas employer branding – att bygga sitt varumärke som arbetsgivare – blir allt viktigare och här missar många företag chansen.
Överlag brister många av sajterna i detaljerna. Det känns lite hafsigt, som om sajten är satt på undantag i den stora kommunikationsstrategin.
Som besökare känner man inte riktigt igen företagen, det märks att det inte satsas alls lika mycket här som på marknadssidan. Kanske en sund prioritering i grunden, men alla de testade bolagen presenterar årligen påkostade årsredovisningar på papper. Vi skulle vilja se samma ambitionsnivå i innehåll, bild och design även på webben.
Läs recensionerna sajt för sajt här:
Electrolux gör det snyggt och påkostat