+ Snygg och generös design av en sajt som känns både mer
välskött och påkostad än konkurrenternas.
– Något tunn information om Electrolux som arbetsgivare
Designen är snygg, generös och ger besökaren enkla ingångar till den viktigaste informationen. Hela webbplatsen känns välvårdad och ger ett mer påkostat intryck än konkurrenterna i testet. Grafiskt följer man samma linjer som i övrig kommunikation vilket ger pluspoäng.
Den finansiella informationen är både lätt att hitta och föredömligt tydligt presenterad. Års- och kvartalsrapporter går att ladda hem som pdf på flera språk tillsammans med åtföljande presentation i bildspelsformat.
All viktig finansiell information finns också publicerad på själva sajten i snygga och lättlästa tabeller. Årsrapporterna finns även i ett slags e-broschyrformat där man kan bläddra i den ”riktiga” årsrapporten direkt på sajten.
En smart detalj är kalendern med viktiga datum. Här kan besökaren välja att få en påminnelse via mejl eller sms valfritt antal dagar före nästa kvartalsrapport. Det är också möjligt att skapa ett konto och via detta prenumerera på nyheter och rapporter via e-post, snyggt uppdelat på olika intresseområden. Här kan man även få ett meddelande så fort aktiekursen går över eller under ett givet värde. Service!
Också för den som är intresserad av att jobba hos Electrolux finns en hel del information. Det är enkelt att klicka sig fram till lediga jobb och man presenterar ett antal medarbetare som berättar varför de valde att jobba just här. Resultatet blir dock lite torrt och vi skulle gärna se mer genomarbetade texter och bättre bilder. Korta filmer på ett par minuter där man får följa de anställda på jobbet vore betydligt mer inspirerande och lockande.
Navigationen fungerar överlag bra. En dum detalj är den lilla markeringen i menyn som visar var man är. Den är nämligen i form av en pil, precis samma symbol som vanligen används för att visa att något går att fälla ut i en undermeny. Onödigt förvirrande.
All kontaktinformation är samlad i ett tydligt toppmenyval. Det finns också en länk till kontaktsidan från avdelningen ”Investors and media” för att täcka upp även den ingången. Det kan aldrig bli för enkelt att hitta information om presskontakter.
Betyg 9 av 10