+ Snyggt och funktionellt med ett grafiskt språk som stämmer
  väl överens med koncernens övriga kommunikation. All
  information i de finansiella rapporterna finns både som pdf
  och direkt på sajten.

– Onödigt svårt att hitta kontaktinformation.

Vi gillar att man vågar dra på bilder till full bredd och tycker att navigationen känns logisk och enkel att använda. På förstasidan låter man länkarna till koncernföretagens egna webbplatser ta stort utrymme, det är tydligt att man vill styra besökarna dit i första hand vilket känns naturligt.

I övrigt är förstasidan uppbyggd med ”moduler” med allt från snabblänkar till pressmeddelanden. Det är snyggt och prydligt men också här saknas tydligt fokus för att guida besökaren till det som är viktigast.

Precis som på de övriga webbplatserna i testet är den finansiella informationen enkel att hitta. Volvo är dock ensamt om att erbjuda fullständiga kvartalsrapporter både direkt på webben och som nedladdningsbara pdf-filer. Det är väl utfört och resultatet känns både lättillgängligt och generöst.

På webbplatsen är man också generös med annan information om företagsgruppen. Här finns en hel avdelning med korta videofilmer om allt från Volvos historia till den senaste bränslecellstekniken.

De flesta storföretag gör den här typen av produktioner för att använda i olika sammanhang men bara Volvo verkar använda dem konsekvent på webben. Man bjuder till och med på en 27 minuter lång informationsfilm om företaget som producerades 1957. Stort underhållningsvärde!

Avdelningen för jobb och karriär är välmatad och ambitiös. Förutom lediga jobb hittar vi här ett stort antal berättelser om hur det är att jobba på Volvo.

Satsningen på video har inte nått den här avdelningen men man märker ändå att Volvo ser webben som en viktig plattform för att rekrytera personal.

Nyheter och pressinformation är lätt att hitta och kan enkelt följas via ett rss-flöde. Volvo är också vänligt nog att förklara vad rss är och länkar till ett gäng olika rss-läsare. Här finns dessutom ett stort bibliotek av nedladdningsbara bilder och videomaterial i sändningskvalitet.

Kontaktuppgifterna till Volvogruppens presstalesman är onödigt svåra att hitta. Under ”News & media” måste man klicka vidare på ”About us” för att få fram en bild och en mejladress.

Den som vill ringa måste gå via växeln. Om man hittar växelnumret – övrig kontaktinformation på webbplatsen verkar vara begränsad till ett kontaktformulär.
Snålt.

Betyg: 8 av 10

www.volvogrup.com