+ Ingångar för olika målgrupper är bra tänkt. Ambitiös
  avdelning om tekniken bakom företagets produkter.

– Förstasidan ger ett splittrat intryck och många undersidor
  lider av en brist på tydligt fokus.

Sajten ger ett splittrat intryck och det är svårt att hitta fokus eller få en snabb överblick av den. Här finns två huvudnavigeringar (i topp och till höger) och förstasidan är uppbyggd av sju-åtta text- och bildfält med samma vikt. Ingenting tillåts dominera eller bli viktigt vilket resulterar i att allt riskerar att försvinna.

Tittar man närmare så finns här massor av bra och generöst innehåll. Efter en stunds klickande börjar vi förstå hur man tänkt: Toppnavigeringen ger ingångar till information om själva företaget eller till de lösningar och den teknik koncernen säljer. Till höger finns speciella ingångar för olika målgrupper som operatörer, utvecklare, press eller investerare. Helt rätt tänkt men för otydligt i genomförandet.

När man väl lyckats genomskåda den något ofokuserade förstasidan är det riktigt enkelt att hitta fram till så väl finansiell information som till pressrummet.

Precis som förstasidan lider många av de samlande undersidorna av brist på fokus. Längre ner i strukturen blir sidorna enklare och bättre, även om det hela tiden tenderar att bli väl smått och plottrigt.

Kvartalsrapporter och annan finansiell information finns främst som nedladdningsbara pdf:er. Man publicerar något man kallar ”financial highlights” direkt på sajten men då i en slarvigt designad tabell.

Information riktad till människor som är intresserade av att arbeta för Ericsson finns, men vi har inte kunnat bedöma den då avdelningen under testperioden inte fanns tillgänglig.

Precis som på flera andra webbplatser i testet publiceras både presskonferenser och investerarkonferenser som webbsändningar på sajten. För att lyssna och titta krävs dock senaste versionen av Windows Media Player vilket gör det onödigt krångligt för de besökare som sitter på en annan plattform.

Avdelningen som handlar om tekniken bakom Ericssons produkter är ambitiös och välgjord. Det är djupgående och knappast något för lekmän, men sannolikt mycket värdefullt för både tekniker och beställare.

Förutom tunga tekniska dokument om exempelvis tv-distribution i 3G-nätverk finns också korta videopresentationer som är lättare att ta till sig. Här finns också en omfattande ordlista där tekniska begrepp inom Ericssons värld förklaras. Alltid med passande länkar till företagets produkter och lösningar ute i högerkanten – smart!

Betyg: 5 av 10

www.ericsson.com