Idag meddelar Incordia att de har fått en köpare. Det småländska företaget Litium, leverantör av publiceringssystem, köper tillgångarna i Incordia för enligt dem själva en ”småländsk summa”, det vill säga ett lågt pris.

Lisa Jalkner, marknadschef på Litium, uttalar sig om det huvudsakliga motivet kring förvärvet av Incordia.
– Vi har under hösten påbörjat en egen e-handelssatsning, och det här gör att vi kan nå positiva resultat ännu snabbare. Vi kommer genom det här att få många betydelsefulla kunskaper och insikter.

Att Litium framförallt är kända för att kunna publiceringssystem och har mindre erfarenhet inom e-handel, ser Lisa Jalkner inte som något problem.
– Nej, kunderna har ingen anledning till misstro. Vi har varit verksamma i över tio år och kan hantera produkter online, så kunderna kan känna sig trygga.

– En av anledningarna till förvärvet är ju att vi vill ta tillvara och utveckla Incordias kompetens och erfarenhet kring e-handel, vilket såklart kunderna får ta del av också i framtiden.

Kommer Incordias kunder att märka någon skillnad när ni tar över tyglarna?
– Nja, jag hoppas att de kommer att tycka att det är ordning och reda och känna sig tryggare i en större famn hos Litium. Vi kommer göra vårt yttersta för att hjälpa dem att bli ännu mer lönsamma i sina e-handelssatsningar.

Har ni haft ögonen på Incordia tidigare?
– Ja, det ingår i vår tillväxtstrategi att tänka på förvärv och att växa organiskt. Dessutom har vi haft planer på att etablera oss i Skåneregionen, så därför passar förvärvet av Incordia oss väldigt bra.