Vinn biobiljetter, en mp3-spelare eller en helg i Paris. På nätet finns en ständigt strid ström av tävlingar med mer eller mindre attraktiva priser. Men vad är egentligen poängen? Tjänar man något på att ordna en tävling, eller är det bara kortsiktigt trafikdrivande?

Hos elbolaget E.On är svaret tveklöst positivt. Eljätten arrangerade i somras en tävling där bolagets 340 sommarjobbare bjöds in att dokumentera en dag på jobbet i en kort videofilm. Vinnarna utlovades fina mobiltelefoner med videofunktion för att fortsätta filmandet.

Initiativet till tävlingen kom från personalavdelningen, med syfte att arbeta långsiktigt med framtida rekryteringsbehov.
– Vi ville profilera E.On som arbetsgivare. Vi tycker att alla är hjältar på E.On och tanken är att lyfta fram hur alla anställda bidrar, säger personalchefen Pernilla Nilsson.


Pernilla Nilsson, E.On

Med hjältekonceptet som grund döptes tävlingen till E.On Young Heroes. Av de 340 sommarjobbarna var det cirka 7 procent som valde att tävla, en bra siffra i en tävlingskampanj. De tävlande skickade in 25 bidrag, många av dem väl genomarbetade filmer som visar vardagen på sommarjobbet.

Alla bidrag publicerades via Youtube på en särskild sajt och 15 av dem valdes ut som finalister. Under tre dagar kunde både E.On-medarbetare och utomstående gå in och rösta.
3 300 personer besökte sajten och tyckte till.

– Vi blev positivt överraskade av antalet röster. Det visar att många fler än de tävlandes familj och vänner engagerat sig, säger Pernilla Nilsson.

Hon anser att tävlingen gett E.On flera vinster. En är just att engagemanget spridit sig. Även för de som röstat och sett inslagen väcker tävlingen tankar. Vad gör jag på jobbet? Vad har E.On för verksamhet? Hur är det att jobba där?

– Jag tror att det blir ringar på vattnet. Filmerna sätter igång en process i en själv också, både för medarbetare och för externa personer, säger Pernilla Nilsson.

Dessutom sitter E.On nu på ett material som innehåller 25 berättelser där unga människor på egen hand visar och förklarar vad de gör på E.On. Dessa bidrag har ett tittarvärde som långt överstiger berättelser ett företag kan producera på egen hand.

– Det är så genuint. Man känner hur de berättar från hjärtat. Bättre ambassadör än vår vinnare kan man inte få. Vi kommer använda materialet i marknadsföring, och inför nästa omgång av sommarjobbare, säger Pernilla Nilsson.

De byråer som hjälpt E.On att ta fram tävlingen är JMW Kommunikation och Heimer & Company. Just nu ser E.On över möjligheterna att göra en ny, större tävling nästa år: E.On Heroes. Då ska alla anställda kunna delta och berätta om en dag på jobbet. Sommarjobbarnas tävling ser Pernilla Nilsson på E.On och Brit Stakston på JMW som en god träning inför en framtida betydligt, större tävling.


Brit Stakston, JMW kommunikation

– Då ska vi även utöka vissa funktioner så att man till exempel kan lägga upp sitt tävlingsbidrag på sin blogg eller på andra sajter. Man måste tänka att det inte bara är ett tävlingskoncept utan även något som ska spridas och engagera andra, säger Brit Stakston.

Ett annat företag som lyckats skapa ett stort engagemang kring sina tävlingar är Barnsemester.se, en sajt som riktar sig till föräldrar med barn mellan 0 och 15 år. Förutom reseinformation och restips innehåller Barnsemester bland annat en community där man kan diskutera och publicera sina egna rese-berättelser och bilder.

Barnsemester tycker att tävlingar är så viktiga att man har en heltidsanställd som bara jobbar med tävlingar och annan interaktivitet.

– Tävlingarna är en del av gemenskapen på sajten, och det stimulerar interaktivitet. Medlemmarna diskuterar tävlingarna, läser reportage om de som vunnit och kan känna igen vänner från communityt. »Titta, henne har jag pratat med«, säger Anette Brandt, vd och medgrundare av Barnsemester.se.


Anette Brandt, Barnsemester.se

Anette Brandt och hennes kollega Jenny Forsberg har drivit Barnsemester.se i snart fyra år. De har haft god tid på sig att hitta en framgångsrik modell för tävlingar. Idag anordnar Barnsemester mellan en och tre tävlingar i veckan, med undantag av december då tävlingar hålls varje dag fram till julafton i form av en digital julkalender.

Ett av Anette Brandts viktigaste råd när man anordnar tävlingar är att anpassa vinsterna till sajten och målgruppen. Den anpassningen innebär dels det mer självklara – att vinsterna ska attrahera de människor man vill nå.

För de barnfamiljer som utgör Barnsemesters besökare är weekendresor den mest populära vinsten, minisemestrar som ger möjlighet att komma iväg och tillbringa tid med barnen.

Men anpassning av vinsterna innebär också att man ska ha vinster som är tillräckligt intressanta och tillräckligt många i förhållande till besökarantalet. Besökarna ska känna att de har en god chans att vinna.

– Ju större publik du har, desto bättre och fler vinster behövs. Vi växer hela tiden, och måste därför fortsätta att överträffa oss själva ju fler besökare vi får. Jag ser ofta företag som går ut med tävlingar som pågår under lång tid, men bara har en enda vinnare. Det lockar inte tillräckligt mycket, säger Anette Brandt.

Under julkalendern delar Barnsemester ut vinster för minst
8 000 kronor varje dag. Arbetet med att få in vinsterna från sponsorer börjar redan i september. Barnsemester är också noga med att göra vinsterna speciella. Vissa vinster är unika redan från början – som den fotomodellsemester som två familjer kan vinna varje år.

De får två veckors betald vistelse vid franska Rivieran; den första veckan ska de sola och bli bruna, den andra ska de bli fotograferade för en resekatalog. Sist skickade
10 000 familjer in bilder till tävlingen, som skapade stort engagemang både under tävlingsperioden och efteråt.

Men även mer vardagliga vinster får guldkant: om en familj vinner en bilsemester i Sverige med hyrbil, hotell och entréer till attraktioner ser Barnsemester till att överraska med exempelvis en pysselväska till bilen eller två kilo godis.

– Det kostar inte så mycket. Men det ger guldkant och är något extra för vinnarfamiljerna att berätta om på sajten efteråt, säger Anette Brandt.

På Barnsemester är tävlingen inte slut när vinsterna är utdelade. Sajtens redaktion följer själva upp många vinnarfamiljer och gör reportage om vad som hänt. Dessutom skriver medlemmarna egna reseberättelser och lägger upp bilder från sin vinnarupplevelse.

Exempelvis kunde alla läsa om och se bilder av hur fotomodellsfamiljerna hade det på Rivieran. Det skapar en extra hajp, en gemenskap och ett engagemang kring tävlingarna.

En annan fördel som tävlingarna ger är att Barnsemester lär känna företag som ofta återkommer som annonsörer. Under tävlingsarrangemangen hinner företagen etablera en kontakt och sponsorn lär sig mer om vad Barnsemester gör.

Att få in sponsorer är ingen tuff match för Barnsemester. Vinsterna får de genom att kontakta företaget och erbjuda dem att ordna en tävling – och allt oftare även genom att sponsorerna själva hör av sig.

– Vi har faktiskt aldrig fått nej från en sponsor. Det roligaste hittills var när Disneyland i Paris hörde av sig och ville ordna en stor tävling hos oss, säger Anette Brandt.

I utbyte mot vinsterna får sponsorn rikligt med produktinformation på tävlingssidan. Flera bilder, länkar och en text där produkten beskrivs läggs ut. Barnsemester är noga med att det är de själva som ska skriva om produkten. Texterna ska ha Barnsemesters eget tonfall och sajten ska alltid vara på läsarnas sida.

– Vi förespråkar inget företag, bara informerar. Om ett företag vill styra för mycket köper vi hellre produkterna själva.

– Vi tar heller inte betalt av sponsorerna – vi vill ha så fina vinster som möjligt istället. Det är annonser vi ska tjäna pengar på, och då måste vi ha många besökare och bra aktiviteter, säger Anette Brandt.