Färska siffror från IRM visar en kraftig nedskrivning av annonsmarknaden för 2009, från prognosen i juni med minus 0,1 procent till hela minus 4,7 procent.

– Det är en kraftig revidering som beror på att i vi juni såg en begynnande lågkonjunktur och att vi idag ser vi en tydlig lågkonjunktur. Sen är osäkerheten hos hushållen kring det finansiella läget en kraft som vi har räknat in, säger Magnus Anshelm.

Men internetannonseringens starka tillväxt fortsätter under nästa år och förväntas öka med 7 procent. Nedgången syns främst i dagspress och tv som backar med knappt 8 procent och drygt 7 procent.

Klicka på bilden för en större version!

– Det finns en övergripande trend att annonseringen går från tryckta medier till digitala, men dagspressen är ju ändå utan jämförelse det största mediet för annonsering, säger Magnus Anshelm

IRM reviderar också årets prognos för annonsering, från en ökning på 3,1 procent ner till 2,8 procent.

– Det är för att den begynnande lågkonjunkturen har slagit lite här och var, men inte med full kraft. Det är fortfarande så att kvartal fyra i år är ett starkt kvartal hittills, säger Magnus Anshelm, nytillträdd vd för IRM sedan en knapp månad tillbaka.

Tillväxten för internetannonsering håller i sig även under kvartal fyra, dock med en avtagande tillväxt, och väntas sluta på knappt 15 procent på helåret som väntat.

IRM började i år också att mäta mobilannonsering och tillväxten för det väntas landa strax under 100 procent.
– Datan för mobilmarknadsföring är mer estimerad än prognosticerad för vi har inte så bra underlag än.

Tillväxten väntas hålla i sig nästa år, men avta som en konsekvens av att marknadsföringsbudgeterna minskar till plus 35 procent.