På den sociala nätverkssajten Familjeliv.se sjuder det av engagemang och stark vi-känsla. Det kan chefredaktören Anna Holmquist, som jobbat med sajten sedan i våras, intyga. Med 127 000 medlemmar och i genomsnitt 30 000 foruminlägg per dag blir det en del att administrera.

– Ja, jag har fullt upp, ingen arbetsdag är den andra sig lik. Men det är otroligt roligt och inspirerande! Medlemmarna har mycket att ge och jag försöker att ge mycket tillbaka, till exempel försöker jag besvara alla mail. Det tar tid men är värt insatsen, säger Anna Holmquist, som också jobbar med Bröllopstorget.se och är chefredaktör för Familjeliv Magasin.

Enligt egna siffror titulerar sig idag Familjeliv.se Sveriges största familjecommunity med landets mest aktiva forum. Det är en digital mötesplats där medlemmar kan få information, diskutera och dela erfarenheter kring barn och familj.

Medlemmarna är spridda över hela Sverige och även på andra håll i världen. 91 procent är kvinnor vilket stämmer överens med målgruppen: kvinnor i 30-årsåldern som planerar, väntar eller just har fått barn. Men i communityn rör sig också pappor, mor- och farföräldrar, och människor som arbetar med barn.

Att medlemmarna ligger Anna Holmquist varmt om hjärtat går inte att ta miste på. Och det är något som präglar hela det redaktionella arbetet. När Familjeliv i slutet av sommaren bestämde sig för att göra om sajten, inkluderade de sina användare i arbetet fullt ut.


Familjeliv.se presenterade sitt ombyggnadsarbete i flashskisser på sajten. Se mer här.

Tillsammans med tekniker och AD satte redaktionen ihop flashskisser på hur sajten skulle kunna se ut. I mitten av oktober lades skisserna sedan upp på sidan och medlemmarna uppmanades att tycka och tänka till på sajtens forum.

Efter några veckor sammanställde redaktionen alla kommentarer, tog åt sig av ris och ros och gick ut med en ny skiss som genererade en ny vända kommentarer.

– För oss är det självklart att alltid lyssna till medlemmarna och dra nytta av deras starka åsikter. Därför var det naturligt att väva in dem i sajtens ombyggnadsprocess. Om vi bara kört vårt race och sagt ”varsågod, det här får ni” hade det varit som att komma hem och upptäcka att svärmor varit där och möblerat om. Och det vill man ju inte gärna vara med om, säger Anna Holmquist.

Arbetet med att skanna av alla foruminlägg har förstås tagit tid. Men Anna Holmquist menar att de var tvungna att använda forumet, det är den naturligaste platsen för medlemmarna att göra sig hörda på. Att skicka ut en färdig enkät var aldrig ett alternativ. Dessutom gick det snabbt att se vad som generellt uppskattades och inte.

– Jag tycker att alla borde göra så här! Men det kräver av redaktionen att man kan se på sin form och sitt innehåll med distans. Att förstå att det är bra när någon dissar ens förslag som ”kräkgrönt och apfult”. Nu har vi kommit till ett stadie där inte bara medlemmarna och vi redaktörer är nöjda, utan där till och med vår AD som fått omvärdera sitt arbete flera gånger om mår bra, säger Anna Holmquist och skrattar.


Användarna uppmanas ofta att tycka till

I december väntas den nya sajten gå live och för Familjeliv.se känns det tryggt att ha användarna i ryggen. Men sajten genererar inte bara trogna medlemmar. Pengar rullar in tack vare annonsörer och lågkonjunkturen märker man än så länge ingenting av.

– Nej, det är nästan ironiskt, men i september och oktober hade vi de bästa annonsmånaderna hittills, säger Anna Holmquist.

Hon tror också att community-formen kommer att öka. På Familjeliv.se är planen att ta med sig sitt community in i flera kanaler. Tanken är ett multimediacommunity som fyller olika typer av behov under olika faser av dagen.

– Ett magasin står för den tillbakalutade läsningen hemma, mobila kanaler fyller flest funktioner när du är på väg, och så vidare. Det vill vi ta vara på. Först ut blir satsningen på webb-tv och mobila aktiviteter. Det ska bli jättespännande!.

Fakta

  • Sajten lanserades juni 2003, då med Familjeliv Media som ägare. Familejliv.se grundades av paret Charlotte och Patrik Högberg som också ligger bakom bröllopstorget.se. 
  • I Mars 2008 förvärvade gratistidningen Stora&Små Familjeliv Media. Företaget beräknar omsätta närmare 20 Mkr (inklusive tidningen) vid årets slut.
  • Medarbetare: Fem fasta på redaktionen. Förutom Anna, en webbredaktör och en communitansvarig samt två personer som jobbar mest med tidningen. Håller på att rekrytera en marknadschef.
  • Familjeliv.se erbjuder två typer av medlemskap. Gratismedlemmar får en egen sida att ladda upp bilder och filmer på och tillgång till tjänster som budgetplaneringsverktyg, ägglossningskalender och blogg.

    Ett uppgraderat medlemskap kostar 20 kronor per månad och innefattar bland annat större lagringsutrymme på medlemssidan samt prenumeration på tidningen Familjeliv Magasin.
  • Antal medlemmar: 127 000
    - 91 % kvinnor
    - 60 % föräldrar
    - 16 % gravida
    - 7 % planerar barn
  • På Familjeliv.se finns:
    - 120 000 medlemspresentationer
    - 68402 bloggar
    - 1 913 933 bilder i bildgalleriet
    - 2 771 filmer i filmgalleriet (som lanserades september-2008)
  • Genomsnittligt antal foruminlägg/dag: 30 000
  • Unika besökare/månad: ca 700 000 (september, källa: Nielsen)
  • Genomsnittlig besökstid/medlem: 14 minuter