1. Få in den första kunden så fort som möjligt, även om produkten inte är helt klar och även om priset bara är symboliskt. Det är svårare att sälja i lågkonjunktur, så avsätt alla resurser ni kan till produktutveckling och sälj.

När ni väl fått in den första kunden har ni både ett värdefullt bollplank och en referens – en god kundreferens är mycket mer värt än reklam.

2. Ha uthållighet. Förbered er på att saker tar mycket längre tid än man tror, ofta tre gånger så lång tid.

3. Ifrågasätt ditt eget företag. Testa idéer mot kunden och använd den information du får från marknaden. Både sälj och produktutvecklare måste få del av feedbacken.

4. Ha ett industriellt tänkande. Det går inte att utveckla en ny produkt för varje kund. Istället för en enorm utvecklingsavdelning är det bättre att använda öppna gränssnitt som kunden själv kan jobba med.

5. Dra inte på er för mycket fasta kostnader. Varken i form av för stora lokaler – det är bättre att flytta när man växer – eller i form av många anställda. Lägg så många funktioner som möjligt utanför företaget.