Europas största webbkonferens, med nära 1 700 personer, är i full gång i Paris. Det är femte gången den franske serientreprenören och bloggaren Loïc Le Meur arrangerar Le Web i Paris. Han bor själv numera med sin familj i internets epicentrum - Silicon Valley i Kalifornien.

Det duggar tätt med riskkapitalister på Le Web som noga övervakar varandras steg för att inte missa en intressant investering. Visst gör lågkonjunkturen sig påmind då och då, men flera menar att har ett företag en riktigt bra affärsmodell är det nu man ska investera.

Den svenska musikstartupen Soundcloud är på plats för att träffa potentiella investerare och musikstartupen Spotify är här för att nätverka.

Och det finns fler svenskar på Le Web.


Pär-Jörgen Pärsson från riskkapitalbolaget Northzone Ventures och Björn Kvarby från Shopping.com.

– Jag är här för att Spotify är här som vi är investerare i och för att nätverka med interneteliten, säger Pär-Jörgen Pärsson från riskkapitalbolaget Northzone Ventures.
– Det är också intressant och se vad människor här har för utgångspunkt i lågkonjunkturen och vad de tänker kring den.

Björn Kvarby baserad i Paris på den franska versionen av sajten Shopping.com, som ägs av Ebay, passar på att gå på Le Web för att kolla vad folk pratar om.

Förutom presentationerna på scen pågår även en startup-tävling där 30 företag har blivit uttagna att presentera sin affärsidé för en jury. Efter förmiddagens session under första dagen är några av domarna inte så imponerade. Le Webs internetuppkoppling har svajat rejält under dagen och startupens webbaserade presentationer funkade inte.


Några av domarna i startup-tävlingen: Pierre Kosciuski-Morizet, grundare och vd för Priceminister, Marc Samwer grundare till European Founders och Freddy Mini, vd för Netvibes. Cathy Brooks från Seesmic leder samtalet.

– Det var ett bra test, menar Freddy Mini, vd för Netvibes.

– Har du en bra idé då behöver du inte internet för att visa det, tycker Marc Samwer grundare till European Founders.
– Det jag saknade lite var entusiasm, det här är en unik chans och det sitter ett antal personer i rummet och är intresserade av att investera, säger han.

De efterlyser också mer fokus på affärsmodeller.

– Det här är den bästa tiden att bygga ett företag, men du måste verkligen se till att du har en bra affärsmodell. Alla som vill starta ett företag idag borde fokusera på hur man ska tjäna pengar, säger Marc Samwer.

De ser trender bland startup-företagen i sök och att sammankoppla lokala områden.
– Jag tycker inte att det var så annorlunda och jag tycker att de måste fokusera mer på att tjäna pengar. Men på 10 minuter är det svårt att hinna med och prata om allt, säger Pierre Kosciuski-Morizet, grundare och vd för Priceminister.

Se bildspel från Le Web här!