Modebloggarna har blivit en verklig maktfaktor inom klädförsäljning. Därför knyter Lindex modebloggarna allt närmare sin nätbutik. Bloggare som skriver om en enskild produkt i nätbutiken får en länk tillbaka. Dessutom underlättar Lindex för bloggare att lägga upp produktbilder på sina bloggar.

Redan tidigare fick Lindex mycket trafik från den stora communityn av modebloggare i Sverige. Det är inte ovanligt att kläder säljer slut när de populäraste modebloggarna, som kan ha uppåt 70 000 besökare i veckan, skriver om ett plagg.

När Lindex la ut sin barnkollektion i nätbutiken med motiv från barnprogrammet Fem myror hade de tagit in fyra gånger mer än den största vanliga Lindexbutiken. De hade ingen marknadsföring, men efter att någon blogg och något forum skrivit om kläderna sålde nätbutiken av 75 procent av lagret inom fyra timmar.

– Att kunna läsa om vad andra skriver om kläderna är som att möta en väninna i butiken. Ofta parar bloggarna ihop ett plagg med andra och på så sätt kan kunderna se om det passar deras egen stil, säger Anders Dahlberg, e-handelschef på Lindex.

Det var Anders Dahlberg själv som kontaktade företaget Twingly som ligger bakom tekniken för visningen av blogglänkar. Hittills har Twingly visat blogglänkar på de större mediesajterna i Sverige. Därmed blev Lindex den första nätbutiken som använder sig av Twinglys tjänst.

Förutom blogglänkarna gör Lindex det lätt för bloggare att lägga upp bilder av plagg på sina bloggar.

Genom att klistra in en färdig kod i blogginlägget visas en bild av det aktuella plagget som bloggaren skriver om. När bloggläsaren klickar på bilden kommer hon direkt till produktsidan. Länken i bilden gör det också möjligt för Twingly att hitta bloggaren som skriver om Lindex.


När bloggaren klickar på knappen Blogga under produkten i Lindex nätbutik visas en kod som gör det enkelt att publicera bilden på den aktuella produkten på en egen blogg.

Läs mer