Att en jobbsökarsajt fokuserar på just sökfunktionen borde vara en självklarhet men är det dessvärre inte. Några av de testade sajterna fungerar utmärkt i det här avseendet men flera missar chansen. Sökfunktionen bör i våra ögon vara centralt placerad, enkel att använda och presentera resultaten på ett överskådligt sätt. Ganska enkla krav på en söksajt kan tyckas.

Någon av de testade sajterna ger användaren en hel rad olika sökalternativ: ”Snabbsök”, ”detaljerad sök”, ”fritextsök” och ”sök på nyckelord”. Som användare blir vi mest förvirrade – en enda sökruta med en smidig möjlighet att filtrera resultaten fungerar betydligt bättre.

Att registrera sig som användare på de här sajterna gör att man får tillgång till extra funktioner. Vi kan spara sökningar, intressanta annonser och i många fall lägga upp vårt cv. Tyvärr blir registreringen i många fall alldeles för krånglig och tidsödande.

En bättre modell är att göra det möjligt att registrera sig med ett minimum av uppgifter (e-post och önskat lösenord) för att sedan låta användaren komplettera uppgifterna i egen takt. Här är Workey en förebild, med Platsbanken tätt efter.

En annan sak som kan förenklas är också grundläggande funktioner som att spara annonser. Att ta oss till sidan för ”sparade annonser” varje gång vi trycker spara är bara irriterande och stör vårt sökande. Återigen är Workey ett föredöme, här markeras annonsen som sparad och vi kan enkelt gå vidare.

En irriterande detalj är att flera sajter i testet verkar vara utvecklade och testade enbart för Internet Explorer. När vi testar exempelvis med Safari upptäcker vi en rad designmissar. Oftast fungerar sajten ändå, men saker hamnar på märkliga ställen och sidorna blir fula och svårlästa.

I testet finns både jobbportaler där arbetsgivare kan annonsera och rena söktjänster som indexerar annonser på andra sajter. Fördelen med den senare lösningen ur ett användarperspektiv är uppenbar: Vi kan söka på många platser på samma gång. Dessvärre finns också nackdelar. När vi klickar runt bland sökresultaten hamnar vi på en rad olika sajter vilket möjligen kan förvirra ovana användare. Både Eniro och Workey talar dock redan i resultatlistan om var annonsen är publicerad.

Att allt fler hittar sitt nya jobb via nätet är det ingen tvekan om. För aktörerna gäller det nu att ta en så stor andel av användarna som möjligt – här har de som likt Workey sätter användarupplevelsen i första rummet den bästa chansen.


Klicka på bilden för en större version!



Läs recensionerna sajt
för sajt här:
Eniro fixar blixtsnabb sök
Jobbguiden sparar utan inloggning
Monster känns inte riktigt färdig
Stepstone krånglar till det
Funktionellt på Platsbanken
Effektivt sök på Workey