Josefine Granding Larsson har gått den riktigt långa medievägen. Idag är hon förändringskonsulten som jagar på de stora drakarna, med mobiltelefon i hand.

Josefine Granding Larsson är 28 år, men hennes cv är redan fullproppat med erfarenhet. Bland företag som TV Stockholm, Bonnier och Aftonbladet kan man utläsa tre verkliga passioner för henne: media, mobilen och sociala medier. Utan inbördes ordning, ska tilläggas.

Det är i den journalistiska änden det börjar. Det första reporterjobbet var roligt, men Josefine Granding Larsson ville tänka mer själv. Det ledde till marknadsföringsstudier i USA, i kölvattnet av 11 september. Väl hemma i Sverige igen var det ändå förlagen och mediebolagen som lockade, först Stockholm City, sedan Bonniers många olika bolag och sedan Aftonbladet.


Josefine Granding Larsson, konsult med det egna företag Robotface.

Parallellt med det journalistiska kallet har mobiltelefonen alltid funnits. Inte bara i hennes egen ficka – även om hon självklart är en flitig användare av just sin mobiltelefon, för tillfället en smartphone från HTC. Nej, hon har sett mobilen som en självklar förlängning på det mesta som har med förlagen och mediernas produktion att göra. Trots alla de brister som finns både i tekniken och i affärsupplägget.

För att det finns brister är det inte tu tal om. Sverige har idag en väldigt gammal mobiltelefonpark: telefoner går i arv från yngre till äldre, och försäljningen av telefoner med 3g-kapacitet har inte alls gått så snabbt som många trott och förväntat sig – absolut inte Josefin Granding Larsson.

Att sedan operatörer skyller på innehållsleverantörer för att det inte utvecklas tjänster snabbt spär på problembilden. Dessutom skyller innehållsleverantörerna på operatörerna tillbaka.

Men det hindrar henne inte från att se möjligheterna. Gräv där du står, är mantrat, och med ett eller ett par sms kommer man mycket längre än man kan tro. Det gäller att ta utgångspunkt i det som användarna själva vill använda och sedan göra så mycket man kan av det, snarare än att försöka driva fram något som ingen ser värdet i.

Att mobilen även är ett sätt att skapa dialog – det vi ibland kallar den sociala webben – med sin målgrupp är lika självklart och något som hon gärna missionerar om. Tidningarna har alltid haft sina insändarsidor, alltid sin dialog med målgruppen.

Trots den dialogen är hon verkligen fundersam på vilken framtid som tidningarna egentligen har. Att framtiden ligger i en tydligare dialog med målgruppen är uppenbart för henne. Att den också ligger i fördjupning är lika självklart.

För många medieförlag är det både lockande och skrämmande att ge sig ut på dessa nya områden. Många testar och många gör fel. Att bjuda in till diskussion i egna forum och sedan ta bort de inlägg som råkar andas kritik eller invändningar ger ingen bra bild. Sådana exempel avskräcker.
Det faktum att många börjat blogga ser Josefine Granding Larsson som ett tecken på trevandet, testandet av nya möjligheter. Och även här är det många, framför allt företag, som går bort sig, som missar den större bilden och utmaningen i uppdraget.

Problemet – eller möjligen möjligheten – är att utvecklingen inte kommer att stabiliseras. Vi kommer aldrig till en punkt där vi vet hur de nya, sociala medierna fungerar. Det kommer atlltid att vara en värld i förändring. För tunga, historiskt belastade förlag kan det vara en skrämmande framtid. För visionära och engagerade entreprenörer är detta ljuv musik.
Ändå är hennes åsikt om mediehusens utmaning helt soklar: ändra er idag eller dö.

För egen del har hennes uppdrag på de stora mediehusen tagit en tillfällig paus. Efter ett kort gästspel på mobilbolaget Broaden driver hon nu egen verksamhet i sitt bolag Robotface. På det mobila området konsultar hon en hel del, försöker öka användningen och förståelsen av sms-tjänster och föreläser dessutom. Hennes engagemang för sociala medier kommer som en naturlig förlängning av det övriga.

Och trots att hon nu tillfälligt sitter utanför de stora förlagshusen så är hennes engaemang för just medierna och deras framtid på tok för stor för att hon ska lämna den banan.
Tvärtom: Josefine Granding Larsson kommer att fortsätta att driva medierna framför sig. Och hon gör det med mobilen i högsta hugg.

Fakta

Ålder: 28

Vem är hon: journalist, konsult och mobilstrateg.

Vad vi tror blir hennes nästa jobb: Josefine Granding Larsson kommer att ha titeln chefredaktör på TV4:s nästa mobilsatsning. Hon kommer att tillhöra de personer som skapar framtidens mediebolag, som sakta men säkert tar över mandatet från de tunga mediebolagen.

Kontakter/nätverk: Hennes nätverk är också hämtat väldigt mycket från medierna. Tidigare kollegor från Aftonbladet, såsom Lotta Holmström och Gitta Willén hör till den inre kretsen. Expressens mobilteknikguru Morris Packer är en annan kuggge i hennes nätverk. Hennes pappa är Torbjörn Larsson, tidigare chefredaktör på Aftonbladet och numera chefredaktör på Dagens Nyheter.

Nätverket underhålls med både mikrobloggar som Jaiku, sociala nätverk som Facebook och hennes egen blogg, Granding.se.