Under det amerikanska valet fick nuvarande president Barack Obama stor uppmärksamhet för sin digitala närvaro och transparens i sociala medier. Hans flitiga mikrobloggande på Twitter, en tjänst som också utnyttjades av till exempel John MCain, blev en snackis både i den analoga och digitala världen.
Nu, en tid efter valet, kan vi konstatera att den statusrapporterande trenden nått Sverige. Bara under den senaste månaden verkar antalet svenska Twitteranvändare accelererat stort.
Flera av dessa användare utnyttjar sina konton i professionellt syfte, det vill säga som strategiskt utvald kommunikationskanal. Exempel är Svenska Dagbladet, Sydsvenskan, SR Ekot, Värnpliktsrådet och en rad politiska partier, vilket Internetworld tidigare uppmärksammat här.
Bloggen som marknadsföringskanal fått relativt brett fäste och nu tar flera företag och organisationer alltså nästa steg med mikrobloggen. Men skillnaden mellan den traditionella bloggen och mikrobloggen är dock större än namnet antyder. Medan bloggen ger utrymme för välplanerade inlägg och längre utsvävningar, lämnar mikrobloggen skribenten med storleken av ett sms och förutsättningar därefter. 140 tecken får plats i en mikrobloggsruta.
Entreprenören Jonas Lejon är en av dem som tror på mikrobloggen som kommunikationskanal. Han har utvecklat den svenska mikrobloggstjänsten Bloggy.se, ett socialt forum i mikrobloggformat.
Jonas Lejon, entreprenör som har skapat mikrobloggstjänsten Bloggy.se.
Hur ser du på den här trenden att fler och fler börjar mikroblogga i försök att marknadsföra sig själva?
Är mikrobloggar är ett bra format för att marknadsföra sig själv?
Hur går det med betatjänsten Bloggy, vilka är dina ambitioner just nu?
– Bloggy är en plattform för flera tjänster som komma skall. Snart kommer den officiella versionen då Bloggy blir öpet för alla, liksom jag snart är klar med en internationell versionen.
Och hur konkurrerar du med andra större mikrobloggtjänster?
– Eftersom både Twitter och Jaiku är internationella tjänster så kommer Bloggy främst att konkurrera på den svenska marknaden. Min vision är att få ut mikrobloggandet till folkhememt. Det vill säga till människor som kanske inte har testat att mikroblogga men har en vanliga blogg i dagsläget. Bloggy har även funktioner som varken Jaiku eller Twitter har såsom filuppladdningar.
- Öppenhet. Att tala om vad du gör, tycker och tänker i ögonblicket du gör det tyder på transparens och en vilja att dela med sig.
- Närvaro. Mikrobloggen ökar möjligheten att skapa närmare relationer med dina kunder. Är du aktiv och svarar när någon kommenterar dina uppdateringar kan du skapa ovärderliga konversationer. Du lär dig vad dina konsumenter tycker, vilka de är och kanske viktigast av allt – dina kunder vinner samma sak.
- Synlighet. Mikrobloggströmmar syns i sökmotorerna! Ditt företagsnamn blir helt enkelt mer sökbart (förutsatt att du väljer ett relevant alias).
- Effektivitet. En ursäkt till att inte blogga är ofta tidsaspekten. Längre blogginlägg kräver sin arbetsinsats i både möda och tid, särskilt om man inte är en van skribent. Mikrobloggen ställer inte samma språkstilistiska krav, och tar framförallt en bråkdel av tiden att författa.
Bonus: Mikrobloggen kan med fördel användas som en intern kommunikationskanal för att snabbt ge medarbetare kortare information.