På tre år har Playahead tappat 54 procent av sina besökare. Lunarstorm har tappat 83 procent. Siffrorna kommer från en jämförelse av antalet unika besökare vecka 50 2005 och 2008.

– På en marknad med betydligt fler aktörer är det en naturlig utveckling att det blir en fragmentering och att besökarna delas upp på fler sajter, säger Jakob Sjölander, vd för ungdomscommunityn Playahead.

För två år sedan såldes Playahead till MTG för 102 miljoner kronor. Då låg sajten på topp. Medlemsantalet ökade med raketfart och framtiden såg ljus ut.

Men sen hände något. Trenden vände brutalt. Konkurrenter som Facebook formligen exploderade på den svenska marknaden. I dag har Playahead inte längre kvar sin tunga position. Vecka 50 hade sajten 182 000 unika besökare. Den nya stjärnan Bilddagboken hade samma vecka hela 1,4 miljoner besök.

Konkurrensen i communitybranschen är betydligt tuffare i dag än för bara några år sedan – och jämför man med för tio år sedan, då Playahead startade under namnet Hångelguiden, är skillnaden enorm.

– Branschen är fortfarande omogen, men håller på att mogna, säger Jakob Sjölander. Man ser det på att communitys har börjat få olika funktioner. Några använder man till att hålla reda på vänner, andra är arbetsverktyg.

Jakob Sjölander tror att svenskarnas användning av communitys eller sociala nätverk kommer att fortsätta öka. Och att en viktig del av mognaden hos användarna blir att man tydligare börjar se skillnaden mellan olika sajter. Att de fyller olika funktioner – och att man kommer vilja vara aktiv på flera sajter samtidigt. Precis som i verkliga livet, där man umgås med olika människor och gör olika saker på olika platser.

Men trots denna utveckling räknar Jakob Sjölander inte med att Playahead ska komma ikapp de gamla besökssiffrorna. Konkurrensen är för hård. Den tuffa konkurrensen gör också att tydlighet i erbjudandet blir allt viktigare. En community måste kunna övertyga medlemmarna om varför just deras sajt skiljer sig från andra – så att det känns meningsfullt att vara medlemmar även här.

För Playahead är kärnan att man ska underlätta möten och kommunikation mellan ungdomar.
– Vi ska se till att ha alla verktyg som finns för att underlätta detta. I mötet ligger också att man ska kunna uttrycka vem man är – eller vem man vill vara. Vissa verktyg är som att ta en kaffe med sina vänner, Playahead är som en klubb. Dina vänner finns här, men du kan också lära känna nytt folk. Det är den stämning vi vill skapa.

Jakob Sjölander kallar ungdomar för den mest krävande målgruppen man kan ha. De är heller inte särskilt lojala.
– För att lyckas måste du hitta något som tilltalar gruppen, och sedan hela tiden förändra det. Det ska kännas att det är en utveckling på gång, men samtidigt måste du behålla en röd tråd, sajtens själ, säger Jakob Sjölander.

Hur företagets resultat har påverkats av de senaste årens besökarras kan inte vd Jakob Sjölander säga, med hänvisning till att MTG är börsnoterat.
– Men vi fyller ändå Globen 4-5 gånger om dagen, och våra besökare är hos oss en lång tid. Playahead är en oerhört stark tjänst. Men vi vill naturligtvis ha fler medlemmar, säger Jakob Sjölander.

En sajt som drabbats ännu hårdare av svängningarna på community-marknaden är Lunarstorm. De var för tre år sedan lika stora som Bilddagboken är nu – vecka 50 år 2005 rapporterade Kia Index 1,4 miljoner besökare för Lunarstorm.
Lunarstorm ägs av Wyatt Media Group, som fram till i fjol hette Lunar Group. Bolaget har köpt upp Bilddagboken, vilket visat sig bli deras smala lycka.

Bilddagboken har i dag den dominerande ställning på community-toppen som Lunarstorm hade för bara tre år sedan.
– Målgruppen har stannat inom Wyatt, men det stora intresset har flyttat från en sajt till en annan, säger Jim Nyberg, tillförordnad vd för Lunarstorm.

Men Wyatt Media Group har ändå fått se verksamhetens resultat minska. Bilddagboken är inte lika lönsam som Lunarstorm var. År 2007 var vinsten för dåvarande Lunar Group 2,4 miljoner kronor, jämfört med 11,6 miljoner kronor år 2006. Omsättningen sjönk från 90,1 miljoner kronor till 79,1 miljoner. För att försöka lyfta Lunarstorm igen har Wyatt Media ändrat strategi för sajten.

– Vi jobbar med ett omfattande förändringspaket för att vända trafiken uppåt. Istället för att bygga en "rymdstation" för att tillgodose allas behov, vill vi se nya Lunarstorm som "satelliter" som kan passa in i olika ekosystem, uppger Jim Nyberg.