Världens idag mest omtalade sociala nätverk, Facebook, säger sig ha 150 miljoner aktiva användare och räknar med att tjäna 300 miljoner dollar 2008. Det är i så fall en fördubbling jämfört med 150 miljoner dollar året innan. Men bolagets intäkter är fortfarande låga i förhållande till dess värdering på 15 miljarder dollar. Jättar som Facebook har haft svårt att få snurr på annonspengarna.

Facebook har fått en del kritik från användarna för deras sätt att generera intäkter exempelvis genom det sociala annonssystemet Beacon som publicerade användarnas aktiviteter på sajter utanför nätverket i det nyhetsflöd som vännerna ser på Facebook. Som svar på kritiken lovade Facebook att ingen information skulle visas utan användarens tillstånd.

I ett socialt nätverk har annonsörerna svårt att kontrollera vad som publiceras var och det finns risk för innehåll som de inte vill ska kopplas till sina varumärken. Samtidigt är den stora mängd trafik som strömmar till jättar som Facebook för attraktiv för annonsörer att bortse ifrån. Här finns ju möjligheten att rikta reklamen utifrån användarnas behov.

Caroline McCarthy är reporter och expert på sociala medier med bloggen ”The social” på Cnet News.com, ett amerikanskt mediehus för teknik och affärer. Hon ser med viss optimism på Facebooks möjligheter att tjänar pengar framöver.


Caroline McCarthy, reporter på Cnet News.com och expert på sociala medier.

– Det verkar gå bra för Facebook med vissa av deras engagerande annonseringskoncept, som sponsrade event. De säger också att de har ett betalnings- och transaktionssystem på gång. Jag skulle inte bli förvånad om de börjar ta betalt för tillgång till data och analys från Facebook Friend Connect när den produkten blir mer utbredd, säger hon till Internetworld.

Ett exempel på ett sponsrat event kan vara att tv-bolaget ABC skickar ut en inbjudan till säsonspremiären av tv-serien Lost till Facebook-användare som de i sin tur kan svara på. Allt för att skapa uppmärksamhet kring premiären.

En av USA:s stora snackisar är också hur Twitter ska tjäna pengar. Spekulationerna har pågått sedan mikrobloggtjänsten startade 2006 och många undrar vad Twitter väntar på. En av grundarna, Evan Williams, har gett indikationer om att det ska handla om att företag kommer att få betala för tjänsten.
– Om sanningen ska fram så finns det många vägar som Twitter kan ta när det gäller affärsmodell, och jag tror att det finns en intern debatt om vilken som skulle vara mest effektiv, säger Caroline McCarthy.

– Evan Williams har föreslagit att den främsta planen kommer bli att erbjuda företagskonton för företag som vill använda Twitter till att stärka sitt varumärke och sin kundservice. Inget har sagts formellt, men jag antar att det kommer att innehålla ökad funktionalitet och tillgång till mer data för företagen, säger hon.

Själv tror Caroline McCarthy på att premiumtjänster för företag vilket kan innebära att de köper analyser av data från Twitter eller får chansen att sätta sitt varumärke på sökresultat i Twitters sök genom sökmotorn Summize.com, en tredjepartsapplikation som Twitter köpte i somras.

Jonas Lejon, den svenska entreprenören som har startat mikrobloggstjänsten Bloggy.se, tror att Twitter helt enkelt lever på riskkapital i väntan på att göra en exit istället för att själva börja tjäna pengar.

För egen del tycker han att det är bra att Twitter inte har börjat tjäna pengar för det ökar potentialen för hans egna idéer.
– Det är väldigt givande att läsa allas spekulationer för jag vill själv tjäna pengar, särskilt på plattformen, säger Jonas Lejon.

Han vill sälja den tekniska plattformen som Bloggy.se bygger på till företag och kan se flera användningsområden. Till exempel att företag kan erbjuda sina kunder att skapa mikrobloggar, i stil med hur Aftonbladet eller Expressen erbjuder sina läsare att skapa bloggar. Eller att företag skapar interna mikrobloggar där de blir en del av intranätet.
Men än så länge tjänar Jonas Lejom bara småpengar på Bloggy med hjälp av Google Adsense.

– Google var snabba på att ringa och säga att de gillar att jag använder Adsense och ville hjälpa mig att tjäna mer pengar. Jag går inte plus på det, men jag kan köpa kaffe till kontoret i alla fall.

Om Adsense inte kommer att fungera fullt ut har han fler planer på hur Bloggy kan bli en vinstmaskin - i första hand handlar det om annonsplatser på Bloggy.se. Nästa steg är att erbjuda företag sponsrade grupper vilket innebär att till exempel Expressen kan köpa en varumärkesmärkt position på Bloggy.se med en grupp där användare kan lägga till sig för att diskutera olika frågor.

Räcker inte det kan det också bli sponsrade mikroblogginlägg genom att det finns en användare som alla automatiskt följer och att den max en gång per dag gör ett inlägg.
– Icke att förglömma är idén med premiumanvändare där du betalar 10 kronor i månaden för extra funktioner som till exempel att du kan byta logotyp. Men det är inte säkert att det blir av, säger Jonas Lejon.

Bloggy.se har passerat 2 000 medlemmar och har öppnats upp för allmänheten till skillnad från konkurrenten Jaiku. Och Jonas Lejon menar att en internationell lansering ligger inom de närmaste två månaderna.
– Säg att jag bara får en promille av Twitters 20 miljoner användare. Skulle jag få 20 000 användare så tycker jag att det är superbra.

Metoden för att få in nya medlemmar kommer bland annat vara att dela intäkter med användare som rekryterar nya användare genom att ge dem hälften av intäkterna från Google Adsense.

Intäktsfördelning är en beprövad modell på bland annat Youtube. Där finns det ett antal användare som tjänar pengar på annonsering i video. Men Youtube annonserar fortfarande bara i tre procent av videoklippen. Det är på grund av problemen med olagliga videor och svårigheten att kontrollera innehållet. Youtube har inte blivit den kassako Google hade hoppats på.

Ett socialt nätverk som däremot verkar håva in pengar är det professionella nätverket Linkedin.
– Linkedin kan ta mycket mer betalt för sin annonsering för att de kan bevisa att deras tillväxt består av professionella användare. Inte minst för att många människor använder Linkedin för att leta efter jobb och råd, och inte för att ”poka” sina vänner. Så Linkedin är immunt för det sociala nätverkandets annonseringsfälla. Men samtidigt har många av tjänstemännen, främst inom den finansiella sektorn, drabbats hårt av finanskrisen, säger Caroline McCarthy.

Den amerikanska webbtjänsten Meebo testar nya sätt att sprida annonsbudskap när den klassiska bannerannonseringen inte räcker till. I Meebo Rooms, en chatttjänst där Meebo samlar användare i chattrum kring olika ämnen, placerar de annonser i chattfönstren. En procent av användarna klickar och de spenderar i snitt 3,5 minuter på annonsen. De skickar informationen vidare till sina vänner och diskuterar annonser i chatten.

Annonserna är i form av textstycken med en illustrerande bild i samma format som chattmeddelanden. De är kontextkänsliga och annonserna väljs ut utifrån vad chattarna pratar om. Men de är inte individuellt riktade utan alla i ett chattrum ser samma annons för att få dem att diskutera annonsens budskap i chatten. Annonsörerna får i sin tur information om hur många gånger de är nämnda på Meebo per dag.

Ett svenskt community vars affärsmodell har visat sig vara lyckad över tid är Stallet.se som startade redan 2002. Där kan barn och ungdomar, med en snittålder bland medlemmarna på 14 år, dels umgås med andra medlemmar genom meddelanden och gästboksinlägg och dels spela genom att starta ett stall, köpa och sälja hästar, vara med i utställningar, rösta i olika tävlingar och genom att vinna spara ihop till en fiktiv valuta som heter Stallpengar.

Stallet.se har enligt uppgifter från Google Analytics cirka 150 000 unika användare per vecka och affärsmodellen bygger delvis på ”freemium” det vill säga att medlemmarna kan välja att vara gratismedlem eller betalmedlem.

– Det vi hela tiden eftersträvar är att få in medlemmar via gratisdelen för att sedan konvertera dem till betalmedlemmar. Vi var den första sajten i vår målgrupp som började med betalmedlemskap, säger Hans Blomberg. Han är vd för Sudd AB, grundade Stallet.se tillsammans med Petter Axelsson, sålde större delen av sajten till Egmont Kärnan sommaren 2007, men fortsätter att driva sajten.

Betalningarna sker genom sms och läggs på mobilräkningen. Varje sms kostar 25 kronor och ger 30 dagars tillgång till speldelen och man kan även fylla på sin virtuella plånbok för att kunna köpa hästar och djur. Stallet.se erbjuder också betalsamtal och kortbetalning för medlemmar utanför Sverige som inte har tillgång till svenskt abonnemang. Idag finns Stallet.se i Norge, Finland, Danmark, Tyskland och Storbritannien och planer finns för lansering i fler länder under 2009. Stallet beräknar omsätta 7 miljoner kronor för 2008, jämfört med 4,5 miljoner 2007.

Användarna köper alltså virtuella varor på Stallet.se. Intäkterna är fördelade till hälften mellan medlemskap och påfyllnad av stallpengar. Andra sociala nätverk som tjänar pengar på virtuella varor är till exempel Facebook med presenter eller Tipjoy.com, en sajt där man kan ge pengar till saker man gillar på webben.

– Problemet med att ha en betalsajt är att man lätt får ryktet att det kostar pengar vilket såklart är negativt, men vi har varit väldigt tydliga med att Stallet.se ska vara gratis för de som bara vill träffa vänner. Det är också viktigt att inte marknadsföra betalmedlemskapet för mycket på sajten, det gäller att hitta en bra nivå, säger Hans Blomberg.

Under 2008 började Stallet.se också med traditionell annonsering vilket har genererat lyckade resultat.
– Vi tror att det är detta som fungerar bäst. Självklart finns alltid alternativ att skapa häftiga och roliga kampanjer, men bannerannonsering har visat sig vara väldigt effektivt och fungerar bra på vår målgrupp, säger Hans Blomberg.