Hallå där Frank Hoffmann, it-chef på vitvarubutiken Tretti.se som precis lanserat en ny version av sajten. Tretti.se har fått en ansiktslyftning utseendemässigt och under ytan snurrar en ny plattform byggd på öppna ramverket Ruby on Rails.

Den nya sajten är ganska lik den gamla vid en första anblick. Hur tänkte ni?
– Ja, det är samma färger och samma känsla. Men vi ville göra det luftigare och lite lättare att hitta. Inte ha allt framme hela tiden utan lyfta fram det viktigaste och låta kunden få mer information när de vill. Och sedan vara konsekventa med navigeringen genom hela sajten.

Vad är du mest nöjd med på den nya sajten?

Filtreringsmöjligheterna. Eftersom vi har många produkter med många parametrar ska det vara enkelt att fylla i sina preferenser. Vi har byggt de ganska smart teknisk. Det går fort att skala bort det man inte är intresserad av. Vi har också fått upp hastigheten på sajten ganska bra.

Ni har gjort omgörningen själva utan extern byrå eller systemlevereantör. Varför?
– Vi hade kompetensen själva och hade gjort mycket egna lösningar med sajten innan. Därför kände vi att om skulle köpa in en full e-handelsslösning så skulle vi behöva anpassa väldigt mycket för våra behov. Vi vill kunna vara flexibla och ändra saker på dagen om det behövs. Vi började för ett år sedan och sen har vi arbetat parallellt med det dagliga arbetet.

Skulle du råda andra e-handlare att göra samma sak?

– Jag skulle råda andra att se det som en möjlighet.

Tror du att ni kommer sälja mer med den nya sajten?

– Absolut!