Inom kort lanserar Volvo en lokal version av Volvocars mobilsajt för Sydkorea. Det blir den första lokala versionen av mobilsajt överhuvudtaget, och att det blir den sydkoreanska marknaden som blir först ut är förstås att intresset för en mobil sajt är störst där.

– Vi började med att släppa en internationell version, för att därefter se vilka lokala marknader som kunde bli aktuella. Sydkorea och faktiskt också Ryssland visade störst intresse, därför tar vi dessa marknader först. Senare i år följer vi upp med cirka 15 länder, däribland Japan, säger Emil Salonen på mobilbyrån Mobiento som jobbar med lanseringen tillsammans med Volvos webbleverantör Lbi.

Att överhuvudtaget storsatsa på en mobilsajt kanske inte låter självklart, sett ur ett europeiskt perspektiv. Men i Asien är det sedan flera år tillbaka fullständigt naturligt. Japanerna surfar oftare från sin mobil än från en dator.

– Eftersom bredbandspenetrationen och vanan vid att surfa från datorer med stora skärmar är så hög i Sverige gör man traditionellt i första hand kampanjsajter här, och sedan kanske en permanent mobil variant beroende på målgrupp och syfte. Men ska man existera i Japan eller Sydkorea blir en mobil webb närmast en hygienfaktor, säger Emil Salonen.

Han understryker dock att det inte är helt trivialt att göra en mobilsajt som ska se okej ut i alla mobiler.

– Att översätta en global webbplats till lokala marknader kan vara en stor utmaning, men tekniskt är det ännu svårare med mobilsajter. En webbplats där målgruppen ska besöka sidan med en dator behöver kanske anpassas för tre olika webbläsare: Internet Explorer, Firefox och Safari. En mobilsajt ska kunna lira på 4 000 olika mobilmodeller. Ska man lyckas måste man alltså ha en bra plattform som kan servera mobilsajterna på en mängd olika versioner, säger Emil Salonen.