Chris Anderson, författare och chefredaktör för den amerikanska tidningen Wired, har fått något som kan liknas vid rockstjärnestatus i webbvärlden. De drygt 600 personerna som bussades ut till Luftkastellet i Malmö för eventet Media Evolution igår verkade vara enade kring att få svaret på en gemensam fråga: hur just de kan tjäna pengar på gratis?

– Antingen är din produkt gratis eller så kommer du att konkurrera med någon som gör det gratis, menar Chris Anderson.

Hans första bok "The Long Tail" har vunnit mark över hela världen. I den berättar han om hur man kan tjäna stora pengar genom att många köper enstaka produkter som sammantaget ger en stor volym.

– Min förra bok handlade också om free, men jag visste bara inte om det då, säger Chris Anderson.

Nu är han aktuell med sin nästa bok som kommer ut i juli och har titeln "Free". I free-teorin tar han sina tankar ett steg längre och applicerar det på 2000-talets nya sätt för distribution. Tjänster som tidigare var dyra för företagen - processorkraft, lagring och bandbredd - är idag näst intill kostnadsfria vilket starkt har bidragit till lägre distributionskostnader för till exempel video.

Utifrån det formulerar Chris Anderson några olika sätt att ta betalt utifrån free. Det första är det klassiska marknadsföringstricket – att ge bort något tillsammans med något man tar betalt för. Det andra är annonsfinansiering, likt finansieringen av traditionella medier, där innehållet till konsumenten är gratis och finansieras av annonser, vilket har anammats i flera olika verksamheter.

Det tredje är freemium – där man ger bort det mesta av innehållet gratis men tar betalt av några få som är beredda att betala för att få lite mer, så kallade premiumanvändare. Och det fjärde, det Chris Anderson kallar "gift economy", där man ger bort allt som till exempel engagemang i Wikipedia eller skriver gratis för att själv få erkännande.

I lågkonjunkturens tecken ger klickannonseringen mindre pengar och annonsinvesteringarna är lägre. Därför tror Chris Anderson att företagen i dagsläget måste jobba mer på kreativa freemium-modeller, att ge bort gratis till majoriteten och ta betalt av några få.

– Hur får du människor att betala för det du gör just nu? Det gäller att få människor att öppna sin plånbok av rätt skäl.

Tricket är att hitta de där premiumanvändarna som vill ha mer och är beredda att betala för det. Chris Anderson menar att det till exempel finns saker att lära från spelbranschen. De lyckas konvertera 5-10 procent av deras gratisspelare till betalande. Och han radar upp fem saker som får dem att lyckas:

  • Människor betalar för att spara tid
  • Människor betalar för att ta lägre risker
  • Människor betalar för saker de tycker om
  • Människor betalar för status
  • Och människor betalar om du tvingar dem (fritt översatt från "people will pay if you make them")

Han tar sig själv som exempel. Han laddar inte ner filmer från Pirate Bay, dels för att han tycker att det är krångligt och tar tid och dels för säkerhetsriskerna. Han betalar hellre för det.

Det gäller alltså att hitta något som folk vill ha gratis för att sälja det som inte är det. I bokbranschen kan det vara att ge bort e-böcker och mp3-filer genom nätets fria distributionskanaler. Initalkostnaden är låg och det kostar ingenting att distribuera kopiorna. Men gratisprodukterna skapar ett större intresse kring en bok vilket kan få fler att faktiskt köpa den fysiska boken.

Chris Anderson tar också upp Microsoft som ett exempel. Det har konkurrerat med gratis i 40 år, men lyckats att parera det. På 90-talet när kineserna gjorde piratkopior av Windows så muttrade de, men insåg potentialen i att fler kineser använde programmet.

– Idag konkurrerar de med open source, men det har visat sig att alla inte vill ha gratisversion av mjukvara. Företag vill ha serviceavtal för att någon ska kunna lösa problem de har.

Microsoft erbjuder idag småföretag gratis mjukvara genom Microsoft Bizspark i förhoppning om att de ska bli betalande kunder när de växer till stora företag.

Själv tjänar Chris Anderson pengar på sin egen tid. Han är premium-produkten. Boken Free kommer att finnas att ladda ner som en gratis mp3fil. Han jobbar på en deal, tillsammans med sitt förlag, till bokhandlaren Barnes & Noble som går ut på att för varje bok den köper ska den få en gratis och bestämma själv vad den vill göra med dem. Han ger bort allt han skriver på nätet gratis, men så fort han behöver sätta sig på ett plan och ta tid från sin familj för att prata någonstans så tar han riktigt bra betalt. En halv miljon svenska kronor för att komma till Media Evolution i Malmö till exempel.



Här kan du se Chris Andersons anförande genom Media Evolutions kanal på Bambuser!

Bloggen What's Next fick en intervju med Chris Anderson, här kan du lyssna på den: Chris Anderson: Every business model can be a free business model