Författaren Chris Anderson var på eventet Media Evolution i Malmö och talade om sin kommande bok "Free". Internetworld var på plats och passade på att mingla bland medie- och webbfolket som samlats för att lyssna och debattera.
1/14
Med talets gåva lyckade Chris Anderson lyckades fånga 600 personers uppmärksamhet som hade kommit för att lyssna på gurun.
2/14
Oavsett vilken bransch du är i kommer du att konkurrera med gratis. Vad är din plan? Det var budskapet Chris Anderson förmedlade och frågan han ville att publiken skulle tänka på.
3/14
Frilansjournalisten Lars Mogensen var moderator på Media Evolution och ställde bland annat frågan om hur företag ska agera i lågkonjunkturen till Chris Anderson. - Kris är en stark drivkraft för free. På kort sikt kommer annonsinvesteringarna gå ner och jag tror att företagen måste jobba mer på "freemium"-modeller och fråga sig hur de får människor att betala för det de gör just nu.
4/14
Tre paneler var på plats för att fråga ut Chris Anderson efter hans anförande. Här Martin Jönsson (från vänster), redaktionschef på Svenska Dagbladet, Annika Lidne, konsult inom internetstrategi med företaget Disruptive Media, Anders Mildner, frilansjournalist och bloggare inom sociala medier för Sydsvenskan och Rasmus Fleischer, bloggare på Copyriot och aktiv i Piratbyrån.
5/14
Maria Lindblad (vänster) är webbredaktör på förlaget IMP AB. - Det här är ett intressant ämne för oss. Vi funderar mycket på att förmedla mer värde via webben och vad man kan ta betalt för och inte, säger hon. Nina Steiner är kommunikatör på Business Region Skåne som vill locka folk till Skåneregionen. - Vi är gratis från början och hur kan man då hitta ännu mer värde?, det funderar hon på efter Chris Andersons anförande.
6/14
Peter Sunde (vänster) från The Pirate Bay var en av bloggarna i gruppen som bloggade inför Chris Anderson i Media Evolutions bloggrace. Webbentreprenören Ted Valentin var en av paneldeltagarna som frågade ut Chris Anderson.
7/14
Kerstin Gustavsson, programansvarig för utbildningsprogrammet Webbutveckling vid Blekinge Tekniska Högskola i Karlshamn, var på Media Evolution med kollegorna Peter Ekdahl, utbildnings- och forskningsansvarig, Mattias Schertell, lärare för Webbutveckling och Paul Carlsson, programansvarig för Digital bildproduktion. - Det var kul att höra på en evangelist och en mycket bra panel. Sånt här pratar vi om dagligen, men våra studenter är mycket bättre än vi på att praktisera det.
8/14
Sångerskan Marit Bergman bjöd publiken på ett "gratis-nummer".
9/14
Sara Örhrvall, chef för Bonnier R&D, Otto Sjöberg, fd. chefredaktör på Expressen som jobbar med ett mobilprojekt på Bonnier, Marit Ekeland Maitland, chef för digitala medier på förlaget Natur & Kultur och Lena Glaser, chef för Svt Interactive var med i en av panelerna som fick chans att ställa frågor till Chris Anderson.
10/14
Lennart Mattisson (vänster) från Nerikes Allehanda och Promedia och Harry Gerd, webbchef på Bohusläningen och TTELA som ingår i Västkustmedia är i Malmö både för en konferens med Citygate-gruppen och för att se på Chris Anderson. - Det är alltid kul att lyssna på någon som vänder upp och ner på begreppen. Vi jobbar på en lokal marknad så det är inte helt överförbart, men nya affärsmodeller letar man ju efter hela tiden, säger Harry Gerd.
11/14
Panelen med Ted Valentin (bredvid Chris Anderson, näst längst till vänster), webbentreprenör med sajter som Annonskartan.se och Sushikartan.se, Johanna Ögren, som bland annat driver den hyllade boksajten Bokhora.se, Jonathan Forster, global försäljningschef på musiktjänsten Spotify, Måns Adler, entreprenör och en av grundarna till livevideo-tjänsten Bambuser och sångerskan Marit Bergman ställde Chris Anderson mot väggen med frågor som att gratis kanske ger falsk lojalitet från kunderna eller om webben kommer att regleras av lagar och regler.
12/14
Rasmus Fleischer (vänster), från Piratbyrån, var en av paneldeltagarna på Media Evolution. - Det var svårt att på förhand bestämma något att fråga. Men det var väldigt kul att Chris Anderson ville kopiera min metafor för en mental prislapp, säger han och syftar på en teori han la fram för gurun om att det är skillnad att tänka att något är helt gratis eller att sätta en mental prislapp på det på 0 kronor. - Han var lite mer ärlig och rättfram än vad jag trodde. Magnus Eriksson, också från piratbyrån, var på eventet för att höra panelen. - Idéerna är välkända, men hur folk väljer att läsa dem kom fram väldigt tydligt i de här olika grupperna.
13/14
Sofia Hanson (vänster), webbredaktör på Lunds universitets centrala informationsavdelning var på Media Evolution tillsammans med kollegan Petra Svensson, webbstrateg på Lunds universitet. - Kommer Chris Anderson till Malmö så måste man ju vara här, säger Petra Svensson. Men hon tycker att de intressanta människorna i panelen borde ha fått mer tid på scen. - Vi säljer ju inget som kostar pengar, men vi tror att det finns andra sätt att ta till sig det Chris Anderson säger och nya tankar för oss, säger Sofia Hanson. - Den unga digitala generationen är snart våra studenter så vi måste ha koll på dem. Vi får klura på det och hitta vår egen version av free, säger Petra Svensson.
14/14
Chris Anderson grillades av journalister och entusiaster på en presskonferens efter hans anförande.