Litar kunderna på e-handeln?

Det var en av de stora frågorna när en namnkunnig panel diskuterade e-handelns framtid på Easyfairs-mässan i Stockholm.

Stefan von Stein på Dustin menade att de regelbundet kontrollerar om deras kunder känner sig trygga med att handla hos Dustin. Men flera andra i panelen hävdade att många kunder fortfarande känner sig osäkra när de handlar på nätet.

– Det är bra att pci-direktiven, som kortföretagen ligger bakom och som ska höja säkerheten, införs. Det borde inte heller bli krångligt för e-handlaren, om han eller hon har bra parters, sa Mattias Stark, affärsutvecklingschef på Litium.

Men han fick mothugg från Sebastian Siemiatkowsi på Kreditor.

– Det är bara dåligt att kortföretagen trycker ifrån sig ansvaret och lägger detta hos e-handlarna och kanske även konsumenterna. Istället borde kortföretagen vara de som tar risken för att underlätta transaktioner och affärer, sa han.


Paneldeltagare i Internetworlds E-handelsdebatt var Viktor Dahlborg, initiativtagare till Trygg E-handel och marknadschef på Pricerunner, Sebastian Siemiatkowsi vd för Kreditor, Anne-Charlotte Worth, kommunkationschef på Posten Logistik, Mats O Eklund, it-direktör på Fritidsresor, Stefan von Stein, marknadschef på Dustin och Mattias Stark, affärsutvecklingschef inom e-handel på Litium.

Även Postens roll - och konkurrensen för just Posten - blev föremål för diskussion. Många av debattörerna efterlyste tuffare konkurrens, medan Anne-Chatrine Worth, kommunikationschef på Posten Logistik, försvarade sig.

– Vi har en enormt tuff konkurrens när det gäller distribution av paket. Och vi kanske inte är billigast, men vi har rätt pris. Våra kunder vet att paketen kommer fram i rätt tid till rätt mottagare, sa hon.