Det är lätt att förstå att driftsäkerheten är en viktig aspekt när det gäller webbhotell. Ändå hör vi ibland sajtägare som säger att det inte spelar så stor roll om webbhotellen har en upptid på 99,5 eller 99,9 procent - ”det är ju så liten skillnad”, heter det. Men om vi översätter det här till absoluta tal och koncentrerar oss på den tid som sajten ligger nere istället, så blir skillnaden väldigt tydlig. Om servern där du har din sajt har en upptid på 99,5 procent betyder det att sajten ligger nere 44 timmar på ett helt år, alltså nästan två dygn! 99,9 procents upptid betyder på årsbasis cirka 9 timmars nertid. (Om du fortfarande rycker på axlarna åt den här skillnaden så kanske du ska fråga dig om din sajt verkligen är så central för dina affärer som den borde vara?)

För att mäta webbhotellens driftsäkerhet har vi för tredje året i rad fått hjälp av svenska Pingdom, ett företag som övervakar tillgänglighet och responstid för webbsidor och servrar. Mätningarna ägde rum under fyra veckor i januari och februari, och samtliga webbhotell var medvetna om att deras driftsäkerhet under denna tid var satt under luppen. Vi ska självkritiskt erkänna att fyra veckors mättid är i kortaste laget för att dra alltför långtgående slutsatser. Överlag kan vi ändå glädjande konstatera att det ser ovanligt bra ut med webbhotellens driftsäkerhet. Allt över 99,90 procents upptid är bra och dit når elva av våra 15 webbhotell. De fem webbhotell som briljerar med mellan 99,99 och 100 procents tillgänglighet får givetvis tummen upp! Spray och Internet.se levererar faktiskt full pott med 100 procents upptid under testperioden.

Surftown, Telia och Cliche sladdar lite grann, medan FS Data gör ett riktigt rejält bottennapp och bara kommer upp i 99,12 procents upptid. Förklaringen till FS Datas dåliga resultat är det strömavbrott som drabbade Helsingborg morgonen den 4 februari i år, och som i sin tur orsakade stora hårdvaruproblem hos webbhotellet. Alla de cirka 20 000 sajter som FS Data driftar låg nere i flera timmar. FS Data säger att de redan före haveriet beställt en dieselbackup för att stå bättre rustade vid den här typen av incidenter, men att denna ännu inte levererats vid olyckstillfället. Otur, säger vi.

Dessutom har vi svårt att applådera informationsinsatsen från FS Data i samband med kraschen. Trots tusentals drabbade kunder och ett stort medialt pådrag finns i skrivande stund ännu ingen som helst information om haveriet att tillgå från förstasidan på www.fsdata.se. Vi hittar bara några få rader – diskret inhysta två nivåer ner i strukturen på hemsidan. Inte heller som kund får vi någon vidare information om det inträffade, och när vi den 5 februari försöker fiska efter om vi kan göra anspråk på någon ersättning får vi det diplomatiska svaret: ”Vi har ännu inte fått något beslut om att en generell kompensation skall utgå, så tills vidare försöker vi på support föra en dialog med de som har förfrågningar om detta.”. Supporten gör ett kanonjobb, men det räcker inte. Tyvärr, FS Data.

Fotnot:
De tekniska problem som Loopia råkade ut för den 5 februari bör inte ha påverkat webbhotellets upptid. Felet spårades till företagets DNS-tjänst, och ska enbart ha drabbat de kunder som använde Loopias domänfunktion för att peka om trafiken till externa servrar.

Tummen upp:
Ballou, Internet.se, Levonline, One.com och Spray

Tummen ner:
FS Data

Denna vecka presenterar vi vinnarna och förlorarna i Internetworlds årliga test av de största svenska webbhotellen. Håll utkik efter fortsättningen på Internetworld.se.

Fakta

Vi valde ut 15 av Sveriges största webbhotell. Under falsk (eller snarare lånad) identitet beställde vi sedan ett konto med tillhörande se-domän, och därefter laddade vi upp en testsajt hos varje webbhotell. Våra minimikrav för webbhotellspaketen var 1 gigabyte lagringsutrymme och 10 gigabyte trafik per månad. Vidare krävde vi stöd för serverskriptspråket php och databasen Mysql, eftersom vi ville sätta upp en Wordpress-blogg.

Sedan ringde och mejlade vi supporten upprepade gånger vid olika tidpunkter för att verkligen testa deras tillgänglighet, tålamod och förmåga och vilja att hjälpa oss med våra ”problem”, som ibland var påhittade och ibland verkliga. Notera att kontakterna med supporten hela tiden har skett under flera olika påhittade identiteter, för att i möjligaste mån undvika risken för upptäckt och särbehandling. Dessutom testade vi webbhotellens kontrollpaneler och andra funktioner, med fokus på användarvänlighet. Även avtal och uppsägningsvillkor synades i sömmarna.

Parallellt hjälpte det svenska företaget Pingdom oss att mäta driftsäkerheten hos de 15 olika webbhotellen. Och till slut vägde vi samman alla testresultat och intryck för att kora det vi anser är Sveriges bästa webbhotell 2009.

Här kan du läsa mer om hur vi gick till väga för att testa driftsäkerheten hos webbhotellen.