Bakgrunden är att Spray som tidigare ägdes av tyska Lycos Europé köptes av Allers, som i sin tur valde att låta Sprays webbhotellsverksamhet ligga kvar hos Lycos i Tyskland. Nyligen beslutade dock Lycos Europé att omgående lägga ner hela sin hosting-verksamhet och därmed hängde Sprays webbhotellskunder i luften. Spray gick då ut med en förfrågan till ett antal webbhotellsleverantörer och till slut föll valet på Ballou.

- Vi presenterade en modell för hur vi skulle lösa migreringen av kundernas data. Och det var väl det Spray tände på, säger Jonas Gustafsson, vd på Ballou.

Kunderna kommer att få ett erbjudande om att fortsätta hos Ballou med liknade funktioner och samma pris som de hade hos Spray. Om de godkänner Ballou som ny leverantör sköter Ballou hela flytten av kundernas sajter och data. Ett jobb som kommer att kräva mycket resurser av den nya leverantören.

- Vi har satt upp en ny teknikplattform enbart för flytten. Och tagit in extra folk på kundservice och support. Spray å sin sida har också tagit in extra folk.

Flytten ska också ske på kort tid. För redan den 20 mars drar Lycos ur sladden och då måste Spray-kundernas data vara flyttad om den inte ska riskera att gå förlorad. En utmaning som också är en god möjlighet för Ballou att stärka sin position rejält på den svenska webbhotellsmarknaden.

- Vi är ju glada att vi har fått förmånen att hjälpa Spray och deras kunder och hoppas att många ska välja oss.