Den svenska Body Shop-sajten ser nästan ut som en e-butik. Det går att titta på sortimentet och få information och fakta, men det går inte att slå till. Samtidigt som sajten är färdig för att slänga på en köpfunktion och börja sälja. Eller?

- Vi har inte tagit något beslut ännu om e-handel. Men vi tycker det är intressant, håller ögonen öppna och följer utvecklingen, säger Maria Ros Jernberg, kommunikationschef på The Body Shop som är en del av en större internationell koncern.

Anledningen till att sajten ser ut lite som en handelssajt är att den svenska sidan följer samma ramar som de internationella. Och The Body Shop testar för närvarande e-handel på några utländska marknader som USA, Frankrike och Storbritannien.

- Vi har fördelen av att ingå i en internationell koncern. Och vi inväntar en utvärdering av hur detta funkar på de marknader vi testar detta på.

Men även om Maria Ros Jernberg tycker att e-handel är spännande så understryker hon att det inte är så enkelt som att bara kasta på en betalfunktion och börja sälja digitalt.

- The Body Shop är ett butikskoncept, så det är frågan om hur man översätter butiksupplevelsen till nätet. Vi vill väldigt gärna prata med kunderna och förklara att om de väljer våra varor kan de bidra till en bättre värld, och den informationen får vi ut bäst vid ett fysiskt möte. Det är klart att vi kan göra det på webben också. Men vi måste tänka efter ordentligt hur. Sedan handlar det också om miljöfrågan som är väldigt viktig för oss. Hur ska frakten och förpackningarna se ut? Det måste vi också väga in.

På klädjätten Kapp Ahl har man också en ambitiös sajt med sortiment, inspiration och erbjudanden - som alla hänvisar till köp i butik. Före jul lanserade man den nya plattformen och företaget har sedan dess sett en trafikökning på hela 240 procent, berättar Stephane Zoltak, CRM-chef på Kapp Ahl och projektledare för den nya webbplattformen. Han berättar att kunderna i undersökningar efterfrågat att kunna se Kapp Ahls sortiment på webben och att de också önskat inspirationsmaterial om hur de kan klä sig. Att faktiskt kunna handla på nätet låg inte högst på listan över konsumenternas önskemål.

- Vi ser en revolution inom människors medievanor. Konsumenten spenderar lika mycket tid på internet som framför tv:n och förbereder sina köp genom att surfa på internet. Vi kunde inte vänta med internet som kommunikationskanal. E-handel är en annan sak och Kappahl har valt att fokusera på vad som är viktigast för våra kunder, säger Stephane Zoltak.

Det främsta syftet med den nya sajten var att visa information om mode och Kapp Ahls sortiment, men också att dra trafik till butikerna, enligt honom.

- Om e-handel kan jag säga att det är spännande och att det är något som utvecklas snabbt i vår bransch. Speciellt i vår målgrupp med kvinnor i 30-50-årsåldern som har barn och därmed ont om tid. Mer kan jag tyvärr inte säga nu.

Kapp Ahl har fått massor av positiv feedback på den nya sajten. Och Stephane Zoltak understryker hur viktig internetkommunikationen är för företaget.

- Webben är en viktig kontaktyta för våra kunder. Särskilt eftersom vi har kundklubb och sådant. Alla våra kanaler ska dra trafik till hemsidan såväl som till butikerna. Om man ser hur många kunder som vi har på hemsidan börjar det bli en verkligt betydande massa.

Kapp Ahl har också ökat medieinvesteringarna på nätet markant. Och företaget följer noga vad som sker i de sociala medierna.

- Utvecklingen av bloggosfären är någonting vi tittar på, och ökningen av blogginlägg om Kapp Ahl sedan lanseringen av den nya sajten är betydligt.

Så måste man verkligen sälja på nätet? Finns det kanske företag som borde fokusera på annat och skippa e-handeln? Njae, blir expertsvaret. Visst finns det problem att komma runt. Förståeliga hinder och saker att beakta för olika företag. Men det går inte att komma undan e-handeln, tids nog.

- Det kommer att bli närmast en hygienfaktor. Det blir svårt att ha ett komplett kunderbjudande utan det benet med, säger Camilla Carlell, ekonomie doktor och en av Sveriges mest erfarna experter på e-handel och digitala strategier, numera vice vd med ansvar för marknad och konsument på byggjätten Skanska.

- Ju längre man väntar så blir du nästan tvingad att göra det. Du kan inte vara den enda bland dina konkurrenter som inte har e-handel.
Hon menar att på en liten marknad som den nordiska blir det väldigt tydligt om man är sist ut med e-handel. Och det är inte en särskild önskvärd position då man pressas att agera närmast defensivt.

Dock förstår hon att många företag brottas med e-handelsfrågan. Det kan vara svårt att få ordning på affärsmodellen för webben, resonerar hon. Internet har vuxit fram som ett billigt medium och då kanske det förväntas att e-butiken ska vara billigare än den fysiska.

- Ibland är inte den bakomliggande affärsmodellen riggad för den marginalförändringen.

Även logistiken lyfter Camilla Carlell upp som en bromsande faktor när butikskedjor ska ut på webben. Beroende på hur logistikkedjan är uppbyggd kan det vara svårt att anpassa den till att sälja på nätet.

En annan stötesten kan vara rädslan för att kannibalisera på den egna butiksförsäljningen. Särskilt hos franschisekedjor blir detta lätt ett problem.

De enskilda franschisetagarna är sällan särskilt sugna på att moderbolaget börjar sälja produkterna på webben och i teorin kan stjäla försäljning från butikerna. Men Camilla Carlell menar att det snarare är så att webbkanalen oftast lockar till sig nya kunder som inte handlat så mycket i butikerna.

- Även om man känner att man finns med butiker där folk handlar så är det en stor del av befolkningen som bor långt från de tätorter där klädbutiker finns. Med e-handelskanalen kan du nå en större population. Och det finns inte något företag som jag jobbat med som inte tjänat på att bredda sitt kundunderlag.

Fakta

> Intersport
> Kicks
> Twilfit
> Dressman
> Polarn o Pyret
> BR-Leksaker
> Ur & Penn