För en tid sedan sedan publicerade Internetworld artikelserien Vi bygger om Sverige där vi lät fyra experter på digitala affärer med olika inriktning och kompetens bedöma och hitta nya strategier för tre anrika svenska företagsjättar: NCC, SSAB och Handelsbanken. Storföretagen har läst artiklarna, och det här är vad de har att säga:

NCC om artikeln: NCC borde lära av spelvärlden


Här föreslår Internetworlds fyra affärsarkitekter bland annat att NCC borde hämta inspiration från spelbranschen och bygga upp virtuella modeller av sina projekt. Något som kan användas både för sälj, planering och projektering. Panelen efterlyser också mer sälj på sajten. NCC försöker inte sälja på nätet idag, tycker e-handelsexperten Mattias Philström. Bättre användning och närvaro i sociala medier är en annan sak som Internetworlds bedömmare önskar sig av byggjätten i framtiden.

Så vad säger egentligen NCC om dessa åsikter och förslag? Vi lät Erik Wikander, som är marknadschef på NCC Boende AB, läsa artikeln och berätta vad han fann mest spännande.

Här är hans kommentar:

”Det är intressant att få ta del av oberoende betraktares bild av oss. Vi håller med om att webben är oerhört viktig i vår kommunikation med kunder och framtida medarbetare.

Förslaget att vi ska plocka idéer från spelvärlden är intressant ur många perspektiv - att skapa virtuella miljöer som stöd för våra produkter är något som inte bör ligga alltför långt bort i tiden, vi använder det ju redan i vårt konstruktionsarbete. Arbetet med att skapa mer av ”säljkänsla” på webben är vi mitt inne i och vi kommer successivt att anpassa webben åt det hållet. Detta med att använda sociala medier ser vi som en stor utmaning!

Det senaste året har vi bland annat utvecklat webben med en studentblogg och ett inredningslabb där våra kunder kan göra sina material- och designval. Vi har många planer för utveckling av vår webb som kommer att realiseras under såväl detta året som kommande. Jag tycker att det skulle vara intressant att om ett år höra vad er Dreamteampanel resonerar om vår sajt då och hur de ser på framtiden ur ett nytt perspektiv.”

Erik Wikander, marknadschef på NCC Boende AB


SSAB om artikeln: Så ska ståljätten bli ännu vassare

SSAB tog emot affärsarkitekternas förslag med öppna armar. Artikeln väckte stor uppmärksamhet både internt på SSAB och externt. Men det hade också en triumf på hand, deras nya sajt som lanserades bara några dagar efter artikeln publicerades.

Affärsarkitekternas förslag var bland annat att visa upp företagets stolta traditioner genom att bli ett kunskapsnav och en mötesplats för dem som jobbar med de här frågorna genom ett stålcommunity. Det har byggt svensk historia, men berättar inte om det, tycker Anna Averud marknadschef för Microsoft, Developer & Platform Evangelism.

Affärsarkitekterna tycker också att företaget ska kommunicera med nya och befintliga kunder via webben och våga gå publikt med information och göra till exempel produktkataloger sökbara.

Såhär kommenterar Heidi Wendt, ansvarig för externkommunikation inom SSAB, artikeln:

"Steget före. Det symboliserar SSABs nya logotyp. Sedan den 16 februari har SSAB en ny och gemensam varumärkesstrategi. Kort därefter, den 19 februari lanserar SSAB även en ny koncerngemensam webbsajt. Varumärken innehåller en enorm sprängkraft. Ett företag som lyckas bygga starka varumärken står sig bättre på marknaden.

I samband med lanseringen av den nya visuella identiteten lanserar SSAB en koncerngemensam webbsajt. Att vara närvarande på webben även viktig del av SSAB externa kommunikation. Den nya webben syftar till att stärka kommunikationen med kunder, finansiella marknaden, media och framtida medarbetare. SSAB har tidigare haft en massa externa hemsidor som spretat åt alla håll. Över 30 000 webbsidor, fyra olika företags webbar samt en massa produktwebbar som alla har spretat åt olika håll. Med den nya webben har vi samlat ihop allt under ett och samma tak enligt ”One company-strategin”. Den nya webben är vassare och mer dynamisk, jämfört med gamla och vill kommunicera att kundens affär som alltid är i fokus. Vår nya webb inbjuder till kommunikation och dialog och innehåller mycket mer och varierad information.

Dagarna innan SSAB lanserar sin nya webb läser jag artikeln om SSAB i Internetworld – ”Så ska ståljätten bli ännu vassare”. Med facit i handen så är det glädjande att läsa att vår nya webb ligger helt i linje med expertpanelens utlåtande. Målet med den nya webben har varit att bli just det kunskapsnav och mötesplats för den som vill veta mer om SSAB som företag, våra produkter eller om stålbranschen.

Så jag säger bara välkommen till panelen och till alla Internetworldläsare - välkommen till SSABs nya webb (www.ssab.com)!"

Heidi Wendt, ansvarig för externkommunikation inom SSAB


Handelsbanken avböjde däremot att kommentera artikeln: Så kan de bli folkets bank

Med motiveringen:
– Det är många internetkonsulter som ger propåer till oss, det här är bara fyra till, säger Johan Lagerström, Handelsbankens presschef.