Det har gått ett år sedan Internetworld utsåg grundarna bakom Spotify till några av Sveriges hetaste webbentreprenörer och förutspådde att musiktjänsten som skulle komma att erövra världen: ”Spotifys gigantiska låtbank är som musik för öronen. Tjänsten är fortfarande i privat beta och grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon vill inte uttala sig. Men om tjänsten släpps tror vi att den kommer att slå stort.”


Spotifys grundare Daniel Ek (vänster) och Martin Lorentzon

Så blev det. Det har stormat en hel del kring Spotify och deras affärsmodell sedan dess, och ännu har vi inte sett några svarta siffror för bolaget. Men trots att de smugit igång tjänsten successivt har över en miljon användare strömmat till på bara några månader och Spotify har redan gjort ett globalt avtryck i musikindustrin.

Fullt lika stort medialt pådrag har det inte varit kring ettan på förra årets entreprenörslista: Anders Kyhlstedt och Peo Nilsson och deras bostadssökmotor Booli. Men tjänsten har växt stadigt, och enligt egen uppgift har Booli.se ökat antal unika besökare per vecka med 1 000 procent.


Boolis grundare Anders Kyhlstedt och Peo Nilsson

Boolis fokus har varit att hålla full fart i produktutvecklingen, vilket varit möjligt tack vare att de tagit in nya delägare och valt bort det ena av två intäktsben: licensiering. Det här har enligt dem själva minskat omsättningen men ökat tempot i utvecklingen av själva kärnprodukten Booli.se.

– Vi har kanske väntat för länge med att lansera vissa funktioner som vi redan byggt klart. Vi har varit väldigt noga med att kolla vad användarna och mäklarna tycker, men borde kanske litat mer på vår intuition, säger Peo Nilsson och spår att marknaden för bostadssökning på nätet om några år består av tre till fem dominerande aktörer.

Om Booli ska vara en av dessa får de fortsätta att jobba med uppkavlade ärmar. Bolaget räknar med en förlust på 4,2 miljoner för 2008. Om ett år tror dock Peo Nilsson att bolaget växt från tio till tolv medarbetare och han ser trots en allt tuffare konkurrens ljust på den marknad som Booli verkar på.
– Segmentet växer och det mesta är fortfarande ogjort i termer av funktionalitet och nytta för användarna.

Lite längre ner på förra årets lista hittar vi Stina Ehrensvärd och hennes projekt Yubico som skulle bädda för säkrare transaktioner och inloggningar på nätet. Produkten Yubikey baseras på en svensktillverkad usb-nyckel och mjukvara byggd på öppen källkod.


Yubicos grundare Stina Ehrensvärd

Stina Ehrensvärd säger att Yubico idag är ett globalt lönsamt bolag, byggt utan externt riskkapital. Och att affärerna går som tåget.
– Yubico dubblar sin försäljning varje månad och har sedan lanseringen i april förra året växt från en handfull piloter till 1 300 kunder i 45 länder, säger Stina Ehrensvärd och tillägger att de nu samarbetar med ”stora coola bolag som Google”.