Polarn o Pyret har länge hört till svenska internets hetaste varumärken. Barnklädesbutikens produkter ligger i toppskiktet på Traderas lista över omnämnda företagsnamn.

Inte konstigt, kanske. Det enda sättet att e-handla företagets kläder har ju varit att köpa begagnat.

33 år efter starten 1969 släpper man nu en webbutik. Sebastian Heimfors är e-handelschef på Polarn o Pyret, Retail & Brands. Han tycker att tajmingen är utmärkt.

– Vi ser en ökad mognad för e-handel i stort. Sedan handlar det om en hel del bakomliggande processer som ska vara på plats innan man kan starta. Då tänker jag på produktinformation och logistik.

Han är den som internt lett utvecklingen av sajten. Till sin hjälp har han haft byråerna Syrup och Brightstep. Bland inspirationskällorna märks bland andra Gap.com och Threadless.com.

Sebastian Heimfors har tidigare varit med och tagit fram Stadiums webbplats, känd för sina communityfunktioner. Polarn o Pyrets sajt är i ett enklare utförande. Här finns produkter och en kassa, och inte så mycket mer.

– Det här är en förstafaslösning. Vi är intresserade av att titta på community- och bloggfunktioner även här. Det är någonting vi tycker är spännande.

Plaggen är inte indelade efter kön, som är vanligt hos andra klädbutiker.

– Vi har valt att förhålla oss till hur man navigerar i våra butiker. Storlek och ålder är viktigare än olika kategorier.

Webbutiken bor nu granne med företagets Köp- och säljmarknad, där besökarna för möjlighet att handla begagnade Polarn o Pyret-kläder.

– Den delen känns jättespännande rent affärslogiskt. Där är vi unika. Det finns inte många på internet som erbjuder hela kedjan. Vi ser Köp- och säljsidan som ett bevis på att våra produkter är kvalitativa.

Även en amerikansk sajt lanseras i veckan.