Vad skulle Google göra? En fråga så intressant idag att författaren Jeff Jarvis valt att ägna en hel bok åt den (What Would Google Do?, Jeff Jarvis, 2009). Och i många fall är svaret på den frågan att Google skulle skapa nya ideal. Googles mål är ju inte att bli världens största it-företag, eller att tjäna sjukt mycket mer pengar än Microsoft.

Googles mål är att organisera all världens information. Ingen liten uppgift. Men det är just detta mål som gör sökgiganten så innovativ. Något de har gemensamt med andra riktigt heta företag just nu. Likaså Apple, Cisco och Wal-Mart drivs av visioner och ideal som sträcker sig långt bortom ett godkänt kvartalsresultat.

För att kunna göra riktigt bra och nyskapande affärer gäller det att veta varför man gör det man gör. Ideal är inget flum som bara ska tryckas på en plakett i entrén, utan strategiskt nödvändigt för att skapa verkligt värde som kan genereras på lång sikt.

På vilket sätt kan ditt företag göra världen bättre? Har du inget svar på det så gäller det att skaffa ett snarast.