När sociologen J. A. Barnes på 1950-talet började använda termen "social network" för att beskriva relationerna mellan människor, och hur dessa kan förklara olika skeenden i ett samhälle, räknade han nog inte med Facebook, Twitter eller Linkedin. Och om någon skulle berättat för honom där och då om 2009 skulle han antagligen blivit eld och lågor.

För nu gör människor frivilligt och gladeligen det som sociologerna slet hund med för 60 år sedan – vi mappar upp våra nätverk och dess relationer publikt på webben. Det behövs inga djupintervjuer eller enkäter för att se vem vi dejtat, gift oss med eller jobbat för. Nätverkets kraft är tydligare än någonsin. Det är nyckeln till goda affärer.

Att vårda sitt nätverk handlar långt ifrån bara om att få ett trevligare socialt liv, bli bjuden på affärslunch då och då, och höra lite skvaller. I en kris är det tryggheten i våra nätverk som låter oss testa nya saker. Det är nätverket som fångar upp oss om vi misslyckas. Och det är via nätverket som nya affärer kommer in. Så vårda ditt och företagets nätverk genom att vara tillgänglig, hjälpsam och verkligen ge dina kontakter något. Då kan du få tiofallt tillbaka.