När marginalerna krymper och allt fler köp och investeringar föregås av mer research och längre beslutsprocess funkar det inte att se webben som en kontaktannons eller en informationsbroschyr. Webben måste vara ett säljfönster.

Alla företag måste sälja på webben. Punkt. Det betyder inte att själva transaktionen måste ske digitalt. Och det är heller inte så att säljet nödvändigtvis måste ske på din egen sajt eller e-butik. Det går alldeles utmärkta att kränga via Twitter, Tradera, Blocket eller din egen widget på någon annans sajt. Eller varför inte gå ihop med konkurrenterna och starta en gemensam säljkanal. Ibland blir två plus två mer än fyra.

Huvudsaken är att inte sticka huvudet i sanden och missa en massa goda tillfällen genom att inte synas med dina erbjudanden där kunderna riktar sin uppmärksamhet. Att inte använda webben för att aktivt sälja sina produkter eller sitt företag är kommersiellt självmål idag. Och ännu värre imorgon.

Säljer du där dina kunder finns på nätet?
Det är inte längre tillåtet att rösta.